
Tesla's autopilot krijgt weer onterecht de schuld
Rijd je je Tesla aan puin, dan is het makkelijk de auto de schuld te geven. Die herinnert zich immers niets. Of wel?
Eén van de eerste eigenaren van een Tesla Model X reed zijn auto een gevel in. Op het Tesla-forum gaf hij aan dat het de schuld was van de autopilot-functie. Die zou de Model X een gebouw ingestuurd hebben. Tot niet zo heel lang geleden, was dat een lastig te weerleggen claim.
Maar Tesla heeft complexe telematica-systemen met een black box aan boord van de auto. Nadat er ophef was ontstaan over het voorval, keken technici van Tesla van afstand in die black box. Wat bleek? Autopilot had voor én tijdens het ongeluk niet aangestaan én het gaspedaal was stevig ingetrapt voordat de klap plaatsvond.
Onlangs claimden twee Tesla Model S-eigenaren ook al dat de autopilot hun ongelukken had veroorzaakt, maar Tesla weersprak dat ook in beide gevallen. Daarmee lijken deze verhalen sterk op de 'unintended acceleration'-drama's die Toyota jaren geleden voor de kiezen heeft gehad.
In Bright TV probeerden Merijn en Erwin vorig jaar Tesla's auto-pilot:
Ook waren we bij de Nederlandse presentatie van de Tesla Model X: