Kijk in 360 graden in de nieuwe Gotthard-treintunnel

Kijk in 360 graden in de nieuwe Gotthard-treintunnel

Update: 27 april 2018 om 06:05
PRAAT MEE!

Vandaag is na 23 jaar werk de langste treintunnel ter wereld geopend: de Gotthardtunnel, die de Rotterdamse haven met die van Genua verbindt.

Hij is ruim 57 kilometer lang, de nieuwe Gotthard spoortunnel. Daarmee neemt Zwitserland het bezit van de langste treintunnel ter wereld over van Japan. En dan zijn het er eigenlijk nog twee, een voor de heengaande treinen en een voor terug. Vandaag openen ze na maar liefst 23 jaar werken en boren. De Gotthardtunnel, die naam maakt indruk bij iedereen die wel eens per auto naar Italië is gereisd. Wachttijden kunnen oplopen tot 2,5 uur. Daar zal deze nieuwe tunnel maar weinig verbetering in brengen, tenzij je met de trein reist.

De tunnel is vooral bedoeld om vrachtverkeer per spoor te stimuleren boven dat over de weg. Rotterdam-Genua is een van de belangrijkste vervoerscorridors. Hoewel dit EU-beleid is, is niet-lidstaat Zwitserland het land met het grootste offer, maar ook een groot gewin. Het aantal vrachtwagens dat Zwitserland doorkruist moet van ruim een miljoen zakken naar 650 duizend. Treinland Zwitserland heeft een heilig geloof in vervoer per spoor. Van het goederentransport wordt 65 procent per trein vervoert, versus 2 procent in Nederland. In onderstaande 360-graden-documentaire kan je zelf rondkijken in de tunnel, de vluchtwegen en het station halverwege dat uiteindelijk niet werd gebouwd.

In de 23 jaar dat de 57,1 kilometer lange Gotthardtunnel is gebouwd, is er 13 miljoen kuub graniet en ander rotsmateriaal uit de bergen geboord. Dat gebeurde met een 400 meter lange Herrenkecht-Gripper-boormachine. De boorkop had een doorsnede van 9,5 meter. Bij de bouw van de tunnel vielen negen doden. Toch goed nieuws voor autoverkeer naar Italië. Dit voorjaar stemden de Zwitsers voor de aanleg van een tweede Gotthardtunnel voor wegverkeer. 

Video