
Facebook begint reclame-strijd met Google
Facebook gaat overal op het web en in apps advertenties tonen, ook aan niet-Facebook-gebruikers. Daarmee is de strijd met Google, het grootste advertentiebedrijf ter wereld, officieel begonnen.
Facebook is al een groot advertentiebedrijf. Het bedrijf van Mark Zuckerberg toont reclame op zijn eigen site, maar ook op andere websites en in apps van derden. Die advertenties konden voorheen alleen door Facebook-gebruikers worden gezien, maar het sociale netwerk maakt nu bekend dat het ook aan niet-leden advertenties gaat serveren - ook in Nederland. Dat is een belangrijke stap voor Facebook, waarmee het bedrijf een grote concurrent voor Google wordt. Google toont al advertenties allerlei websites en apps, ongeacht of je Google-account hebt of niet. Handig voor adverteerders, die daarmee een grote doelgroep bereiken.
Ook Facebook wil daar graag een graantje van meepikken. Want ondanks dat Facebook elke maand door zo'n 1,65 miljard mensen wordt gebruikt, zijn er vorig jaar 3,2 miljard mensen online geweest.
Gepersonaliseerde advertenties
Om gepersonaliseerde advertenties te blijven tonen, gaat Facebook ook het gedrag van niet-gebruikers volgen. Dat doet het met de likeknop op websites. Deze knoppen houden bij welke sites je hebt bezocht, en op basis daarvan stelt Facebook een profiel van je samen. Veel bedrijven hanteren eenzelfde volgmethode om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Dat volgen van niet-gebruikers schiet een aantal Europese privacy-autoriteiten in het verkeerde keelgat. In Frankrijk wil de privacywaakhond dat Facebook ermee stopt. In België werd het volgen van niet-gebruikers verboden door de rechter.
Als je bijvoorbeeld enkele websites over auto's hebt bezocht, kan Facebook aan jou advertenties over auto's tonen. Je bent dan meer waard, omdat autobedrijven meer geld betalen om advertenties te tonen aan mensen die geïnteresseerd zijn in auto's. Bij Facebook-gebruikers worden hun persoonlijke gegevens en interesses al door het sociale netwerk verzameld, om op die manier een advertentieprofiel van hen samen te stellen.
Facebook toont in Europa een nieuwe banner (zie boven) waarin het sociale netwerk uitlegt hoe ze cookies gebruiken om ook niet-gebruikers te volgen. "Het cookiebeleid bevat nu een overzicht met alle cookies die we gebruiken, en er zijn maar weinig bedrijven die dergelijk gedetailleerde informatie verstrekken", aldus de woordvoerster. Volgens het sociale netwerk houdt het bedrijf zich daarmee aan de Europese regelgeving.
Lookalikes spotten
Omdat Facebook al door meer dan een miljard mensen actief wordt gebruikt, denkt het sociale netwerk dat het ook gebruik kan maken van de zogeheten 'lookalike-methode'. Als het surfgedrag van een niet-gebruiker overeenkomt met dat van een Facebook-gebruiker, kunnen de twee worden gekoppeld, zegt Facebook tegen The Wall Street Journal. Op basis van relatief weinig data kunnen er dan uitgebreide advertentieprofielen van niet-gebruikers worden samengesteld.
Mensen die geen lid zijn van Facebook kunnen aangeven dat ze niet door het sociale netwerk gevolgd willen worden. Facebook-leden kunnen aangeven dat ze geen gepersonaliseerde advertenties buiten het sociale netwerk willen zien.
Facebook haalde vorig jaar uit advertenties een omzet van 17 miljard dollar. Als een website of app Facebook-advertenties toont, krijgen zij 70 procent van de inkomsten. De overige 30 procent neemt Facebook in: evenveel als Google en Apple.