Samsung: 'We willen een zo breed mogelijk aanbod VR-apps'

Samsung: 'We willen een zo breed mogelijk aanbod VR-apps'

Update: 27 april 2018 om 06:05
PRAAT MEE!
Redacteur

Samsung ziet voorlopig niets in het op één plek aanbieden van VR-apps.

Dat zegt Menno van den Berg, Corporate Mobile Vice President van Samsung Electronics Benelux. “Ik denk dat het heel belangrijk is om het aanbod van VR-apps zo breed mogelijk te houden”, aldus Van den Berg. “Het staat nog volledig in de kinderschoenen, waarvan we nog niet weten wat het ons allemaal gaat brengen, behalve dat het heel groot gaat worden.”

Apps voor de Gear VR zijn momenteel verkrijgbaar via de Oculus Store, een overzicht van Samsung en via de Play Store. “Om het snel te laten groeien, moet je het volgens mij voor een zo groot mogelijke groep beschikbaar maken, en vooral niet op één plaats stoppen”, zegt de Samsung-topman. “Wij kiezen voor een open platform. Ik geloof dat dat de weg is om het zo snel mogelijk te laten groeien.” Wat dat betreft verwelkomt Van den Berg ook Google's nieuwe VR-platform Daydream. “Als dat er toe bijdraagt dat er meer content en toepassingen voor VR ontstaan, vind ik dat zeker positief.”

Nog geen controller voor Gear VR

Samsung denkt dat het met zijn Gear VR de beste manier is om VR snel aan een groot publiek te verkopen. “Dat geeft de beste ervaring tegen de laagste kosten, waardoor zoveel mogelijk mensen VR kunnen gebruiken. Dat is ook de koers waar we op doorgaan. De eerste paar maanden van dit jaar hebben wij al meer dan 300.000 Gear VR-brillen verkocht, dus dat geeft denk ik wel aan hoe hard het gaat.”

Van den Berg denkt dat de Gear VR voorlopig zonder bijvoorbeeld motion controller blijft, zoals die van Oculus Rift en HTC Vive. “Onze bril werkt helemaal stand-alone”, zegt Van den Berg. “Die hoef je niet aan een computer of accessoires te koppelen. Ik geloof erg in die oplossing omdat het maximale mobiliteit biedt. Je kan hem overal gebruiken waar je wil, en ik denk dat apps voor VR daardoor sneller beschikbaar worden gemaakt.”

Volgens Van den Berg werpt die brede insteek zijn vruchten af. “We stimuleren dat zoals met onze VR Challenge. In een paar weken tijd hebben wij daar ruim tweehonderd inzendingen voor gekregen, en daar zitten dingen bij waar je zelf totaal niet aan zou hebben gedacht. Dat geeft aan hoe veel er mogelijk is.” De Samsung VR Challenge werd donderdag gewonnen door het VR-concept VRees of Liefde, dat verschillende vormen van angsten moet wegnemen door situaties waar mensen bang voor zijn in virtuele omgevingen na te spelen.

Video