WeTransfer-ceo wint VN-prijs en houdt Google-overname nog af

WeTransfer-ceo wint VN-prijs en houdt Google-overname nog af

Update: 27 april 2018 om 06:05
PRAAT MEE!

Bas Beerens, de man achter WeTransfer, krijgt de prijs Entrepreneur of the World van de Verenigde Naties. Hij praat ook met Google, maar wil nog niet overgenomen worden.

Een paar weken geleden werd Beerens uitgenodigd om bij de Verenigde Naties een speech te houden. In de mail stond ook nog iets over een prijs die de organisatie hem wilde geven, maar dit had hij niet verwacht. "Ik geloof dat ze mij de prijs wilden geven omdat ze WeTransfer een leuk bedrijf vinden. Ze vinden het design mooi, maar ook de gedachte achter WeTransfer: dat de dienst gratis is en dat het heel makkelijk is om te gebruiken", aldus Beerens tegen RTL Z.

Onlangs gingen geruchten rond dat Google zou azen op een overname van WeTransfer. Beerens zelf zegt dat daar nog geen sprake van is, maar ontkent het ook niet. "We praten met iedereen, en dus ook met Google. Op dit moment willen we WeTransfer nog niet verkopen, het moet eerst wat volwassener worden." Toch staat hij niet helemaal negatief tegenover het idee. "Het zou best leuk zijn. Het is leuk om op een verjaardag te zeggen: 'Ik heb mijn bedrijf aan Google verkocht.' Maar daar doe je het niet voor, mijn belangrijkste criterium is dat iedereen het goed krijgt. Dat de gebruikers op een goede manier verder kunnen gaan en dat het bedrijf gezond blijft."

WeMarket

"De mensen bij de VN vertelden ook dat ze mij de prijs wilden geven omdat ik naast WeTransfer met nog veel meer andere dingen bezig ben." Eén van de dingen is WeMarket, een soort marktplaats die bedrijven van over de hele wereld met elkaar laat handelen. De dienst lanceerde vorige maand, nadat Beerens en zijn collega's er drie jaar lang mee bezig zijn geweest.

Het doel van Beerens was om een tegenhanger van Alibaba en eBay te ontwikkelen. En dat is gelukt, denkt hij. "Bedrijven kunnen met WeMarket hun product heel makkelijk in nieuwe markten neerzetten." Als je een partij fietsen overhebt en denkt dat Azië daar een goede markt voor is, kun je ze daar neerzetten. "En het platform is helemaal gratis, net zoals WeTransfer", zegt Beerens.

90 miljoen gebruikers

Hoewel Beerens dus druk bezig is met WeMarket, verliest hij WeTransfer ondertussen niet uit het oog. De dienst groeit nog steeds hard en wint over de hele wereld aan bekendheid. "Ik geloof dat we op dit moment zo'n 90 miljoen gebruikers hebben, en we hebben ongeveer 150 miljoen emailadressen. Dit najaar willen we een aantal nieuwe dingen lanceren, er komen veel veranderingen aan bij WeTransfer", zegt Beerens.

Maar wat voor veranderingen dat zijn? Dat houdt hij liever voor zichzelf. "We willen vooral het merk nog verder versterken. We gaan een aantal diepe samenwerkingen aan in de muziek- en entertainmentindustrie in Amerika. Daar willen we in de komende jaren echt onze vleugels uitslaan."

Video