Versie van snelle Hyperloop-trein stapt over op magneten

Versie van snelle Hyperloop-trein stapt over op magneten

Update: 27 april 2018 om 06:36
PRAAT MEE!
Redacteur

De razendsnelle Hyperloop-treinen zweven volgens het plan op de lucht, maar één team stapt nu over op magneten.

Het Hyperloop-transportsysteem, dat in theorie 1200 kilometer per uur kan halen, is het geesteskind van Tesla-topman Elon Musk. Omdat Musk zelf er geen tijd voor heeft, ontwikkelen verschillende universiteiten en bedrijven de technologie nu verder. Het Amerikaanse Hyperloop Transportation Technologies (HTT) heeft nu een deal gesloten met Lawrence Livermore National Labs, maker van een levitatiesysteem op basis van passieve magneten.

Dat systeem werkt anders dan de wijze waarop Musk de Hyperloop heeft bedacht. De versie van Musk plaatst een trein in een bijna vacuüm buis, terwijl de trein op een luchtkussen zweeft, een beetje zoals de puck over een airhockeytafel. Met elektromagneten wordt de trein op snelheid gebracht.

Maar het gebruik van passieve magneten in plaats van de trein te laten zweven op perslucht brengt volgens HTT voordelen met zich mee. Zo zouden stroomstations voor de elektromagneten langs het Hyperloop-spoor niet nodig zijn. Bovendien blijft de trein ook bij lage snelheden zweven. Bij stroomuitval blijft hij doorzweven, snelheid minderen en zal hij pas bij stilstand de grond raken.

Door de magneten onderop de trein op een bepaalde volgorde te monteren, en hetzelfde te doen met elektromagnetische spoelen die geen stroom gebruiken, zou de trein eenmaal in beweging door magneten opgetild worden. Voortstuwing wordt dan door een elektromotor verzorgd.

HTT is één van de teams die een Hyperloop-systeem ontwikkelt. De versie met magneten is volgens HTT niet alleen veiliger, maar drukt ook de bouwkosten. In augustus worden de verschillende ontwerpen in een wedstrijd getest.

Video