'Advertenties op YouTube veel effectiever dan tv-reclames'

'Advertenties op YouTube veel effectiever dan tv-reclames'

Update: 27 april 2018 om 07:07
PRAAT MEE!

Advertenties op YouTube zijn veel effectiever dan tv-reclames, blijkt uit een nieuw onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Google.

In 80 procent van de gevallen leidt een advertentie op YouTube tot meer verkopen dan op televisie, stellen de onderzoekers op basis van reclame-analyses in acht landen. Zij adviseren bedrijven dan ook een flink deel van hun tv-budget over te hevelen van televisie naar online.

Tv-zenders zijn niet onder de indruk van het onderzoek, meldt The Guardian. Volgens Matt Hill, het hoofd onderzoek van ThinkBox (een marketingbedrijf dat optreedt namens verscheidene tv-zenders), is televisiereclame een veel betere merkenbouwer.

Hill ziet in niets in de suggestie dat bedrijven veel meer zouden moeten uitgeven aan reclame op YouTube. Voor je het weet adverteer je bij matige user generated content, waarschuwt hij. Als adverteerder wil je je toch veel liever associëren met mooi drama en hoogwaardig entertainment?

Alle waarschuwingen over de soms twijfelachtige kwaliteit van YouTube-video’s ten spijt, kiezen bedrijven in toenemende mate voor online adverteren. In de Verenigde Staten steeg de online reclameomzet vorig jaar met 20 procent tot 59,6 miljard dollar, blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie IAB. Daarmee is online nu bijna even groot als televisie (vorig jaar goed voor 66,3 miljard dollar advertentieomzet).

Video