
Bijna alle nieuwe dieselauto's vervuilen te veel
Maar liefst 97 procent van alle moderne dieselauto’s stoot meer stikstofoxiden uit dan officieel is toegestaan.
In theorie is het volgens deskundigen mogelijk om dieselauto’s te produceren die voldoen aan de uitstootnormen maar in de praktijk schieten vrijwel alle autoproducenten zwaar tekort. Een kwart van de moderne dieselauto’s produceert ten minste zes keer zoveel stikstofoxiden (NOx) als toegestaan, zo blijkt uit een groot onderzoek van Emissions Analytics (EA) naar meer dan 250 dieselauto’s, waarover The Guardian bericht.
Volkswagen
Vorig jaar kwam Volkswagen in opspraak omdat de fabrikant zijn auto’s bleek te hebben uitgerust met software die het mogelijk maakte om te sjoemelen met de uitstootnormen. In de laboratoria, waar de auto’s worden getest, voldeden de Volkswagens aan de normen, op de weg niet. Uit de gegevens van EA blijkt dat vrijwel alle auto’s die door de emissietests heenkomen, onder normale omstandigheden (lees: als een normaal mens er op de weg in rijdt) de NOx-uitstootnormen overschrijden. In het laboratorium worden bijvoorbeeld de zijspiegels van de auto gehaald om de uitstoot naar beneden te brengen.
Eerder dood
Opmerkelijk genoeg waren de paar auto’s die de uitstootnormen volgens EA in het echte leven niet overschreden, in de meeste gevallen afkomstig uit de stal van Volkswagen. Van de zeven auto’s die aan de normen voldoen, zijn er zes van Volkswagen (inclusief de Audi A5 uit 2014 en de Skoda Superb uit 2016).
De uitstoot van NOx is schadelijk voor de volksgezondheid. Wie in Nederland langs een drukke weg woont, leeft dankzij de NOx-overschrijdingen gemiddeld 2,5 maand korter, landelijk is het gemiddelde 2 weken levensverlies.