Nederlandse startup neemt onderdeel KPN over

Nederlandse startup neemt onderdeel KPN over

Update: 27 april 2018 om 07:07
PRAAT MEE!

Kleine jongens worden groot: de Nederlandse sms-startup MessageBird neemt een onderdeel van KPN over.

MessageBird stuurt sms'jes. Heel veel sms'jes; zo'n 140 miljoen per maand. Met de overname van de sms-tak van iBasis, een dochter van KPN, komt dat aantal boven de 200 miljoen. De sms-divisie van iBasis verzorgt een groot gedeelte van het internationale sms-verkeer en wordt gebruikt als je een sms'je naar iemand in het buitenland wilt sturen, of wanneer je in het buitenland wilt sms'en.

"We zijn echt enorm trots dat we een onderdeel van zo'n groot en bekend bedrijf als KPN kunnen overnemen", zegt CEO Robert Vis. Door de overname is MessageBird nu marktleider binnen de Nederlandse sms-wereld. Ze komen zelfs in de buurt van de wereldtop. Daar mag je bij als je zo'n 600 miljoen berichten per maand stuurt, nog drie keer zoveel als MessageBird nu verwerkt.

Wie sms't er nog?

Maar wie smst er eigenlijk nog? "Die vraag hoor ik zo vaak", lacht Vis. "Maar als je WhatsApp installeert, met tweestapsverificatie inlogt bij je e-mailprovider of een betaling overboekt, ontvang je een sms'je. Het consumentenverkeer is bij sms naar beneden gegaan door diensten als WhatsApp en Facebook Messenger, maar het zakelijke verkeer is nog steeds enorm groot."

MessageBird wordt door meer dan 10.000 klanten gebruikt om sms'jes te versturen, of dat nu een reguliere sms is of een berichtje via WhatsApp, Telegram of WeChat. HelloFresh gebruikt MessageBird om klanten over hun maaltijdenbox te informeren. Incassobureau Intrum Justitia laat via MessageBird mensen met een sms'je weten dat ze hun rekeningen moeten betalen. En de overheid gebruikt MessageBird wanneer het voor een Amber Alert binnen 15 minuten een miljoen mensen wil bereiken.

Video