
Niet professioneel: een profielfoto van je koter
Veel ouders veranderen hun profielfoto's op sociale media steeds vaker in foto's van hun kind. Niet doen, zeggen professionals.
Schattige foto's van je kinderen zijn leuk om te delen met vrienden en familie, zegt Jeroen Bertrams, expert op het gebied van sociale media. Ze zijn niet bestemd voor de ogen van collega's en zeker niet voor die van zakenrelaties.
Niet slim
"Je bent trots, je hebt een mooie foto gemaakt, je wilt laten zien dat je leuk met je kind op de foto staat. Maar professioneel gezien is het niet slim", zegt Bertrams. "Zelfs op LinkedIn zie je tegenwoordig dat mensen zulke foto's plaatsen. Dat is je zakelijke netwerk. Daar moet je expertise te zien zijn. Dus als het contact zakelijker wordt, is zo'n foto heel gek."
Mensen lijken zich soms onvoldoende te realiseren dat hun profielfoto een belangrijk visitekaartje is. "Als je gaat solliciteren of zakelijke contacten googelen jou, dan komen je profielen naar boven. En eigenlijk is dat je online cv", zegt Bertrams. "Je profielfoto is altijd zichtbaar op alle sociale media. Daarmee zet je een bepaald imago neer. Ik zou het niet doen: niet op Facebook en niet op WhatsApp."
Jij bent jij
Columniste Yvonne van der Wal schreef vorig jaar over de kwestie op haar website. En dan niet uit een enorme frustratie, maar gewoon omdat ze het niet goed begreep. "ik vind het prima dat je foto's van je kind op je tijdlijn zet, maar gewoon niet als profielfoto", schreef ze. "Je kinderen nemen toch niet ineens je identiteit over. Jij bent jij."
"Ik kan niet zeggen waarom vooral vrouwen dit doen. Stiekem denk ik ook weleens dat vrouwen niet meer tevreden over zichzelf zijn en dan een foto van hun kinderen erop zetten totdat ze die zwangerschapskilo's weer kwijt zijn of zo."