
Wil de laatste koper van een pc het licht uitdoen?
Het aantal verkochte pc’s blijft maar dalen. In het eerste kwartaal van dit jaar werd een nieuw dieptepunt bereikt.
Uit wanhoop besloten Microsoft, Intel, HP, Dell en Lenovo vorig jaar de handen ineen te slaan. Ze ontwikkelden een reclamecampagne die consumenten en bedrijven erop moest wijzen wat je zoal met een personal computer kunt doen. De reden: het gaat al jaren slecht met de pc-verkopen.
Vooralsnog lijkt de reclamecampagne nog niet het gewenste effect te hebben gesorteerd. Want in het eerste kwartaal van dit jaar werden er weer minder pc’s verkocht. Een daling van zo’n 10 procent in vergelijking met vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van marktvorsers Gartner en IDC.
Wereldwijd werden er volgens Gartner in het eerste kwartaal 64,8 miljoen pc’s verkocht. Een nieuw dieptepunt: het is voor het eerst sinds 2007 dat er in drie maanden tijd minder dan 65 miljoen pc’s over de toonbank gaan.
Terwijl consumenten en bedrijven wel regelmatig nieuwe smartphones aanschaffen, doen ze steeds langer met hun pc’s. Daarnaast hebben de pc-fabrikanten te lijden onder de economische vertraging in China en de economische problemen in landen als Brazilië, stelt Gartner.
De grootste pc-producent volgens Gartner en IDC is Lenovo. Op de tweede en derde plaats staan HP en Dell. Volgens IDC is Apple vierde, terwijl het bedrijf bij Gartner op de vijfde plaats staat.