
Ford test zelfrijdende auto in complete duisternis
Zon achter de horizon, lampen uit, hoe doet de zelfrijdende auto van Ford het in het pikkedonker?
Google is niet de enige die zelfrijdende auto’s test, ook grote autofabrikanten zijn er al een tijdje mee bezig. Zo ook Ford met zijn Fusion Hybrid, die zelfs in het donker op de testbaan rijdt.
Een zelfrijdende auto werkt met drie soorten sensoren: radars, camera’s en lidars (een systeem om afstand te meten met een laser). Omdat de camera’s bij slecht zicht minder werken, was dit volgens projectleider Randy Visintainer vooral een test om te bekijken hoe de auto het zou doen als hij alleen op de twee andere systemen kan rekenen.
Voor de proef gebruikte Ford kaarten van de baan en omgeving, zodat samen met de lidar bepaald kon worden op welke locatie de auto zich bevond. De vraag is wel hoe de wagen zich gedraagt als er meer dingen op zijn pad komen, zoals mensen en verkeersborden.
"De eerste auto’s zullen deze technologie als extra service krijgen", zegt Visintainer tegen Recode. "Als de wet, de infrastructuur en de technologie helemaal af is, kunnen we auto’s ontwerpen zonder stuur." Ford onderzoekt ook mogelijkheden om een auto te maken waarmee de eigenaar kan wisselen tussen volledig autonoom en handmatig rijden.
Ford heeft als eerste bedrijf het nieuwe lidar-systeem van maker Veladyne besteld, genaamd Ultra Puck. Met deze nieuwe sensoren kan tot 200 meter gemeten worden. Ook herkennen ze objecten beter. Dit jaar test Ford 30 Ford Fusions waarmee data verzameld wordt om autonoom rijden te verbeteren.