
Facebook houdt rekening met huidskleur bij advertenties
Facebook schotelde blanke gebruikers een andere trailer van Straight Outta Compton voor dan zwarte bezoekers.
Dat het sociale netwerk gebruikers met een verschillende huidskleur verschillend behandelt, maakt volgens Ars Technica onderdeel uit van een nieuwe vorm van marketing die Facebook sinds 2014 hanteert. Het bedrijf stelt adverteerders in staat om groepen met een bepaalde ‘etnische affiniteit’ apart aan te spreken.
Waar dat toe kan leiden, was te zien bij de marketingcampagne voor de film Straight Outta Compton, de biopic over de rapgroep N.W.A. Terwijl de film in de ‘blanke’ trailer werd voorgespiegeld als een gangsterfilm, legde de ‘zwarte’ trailer juist de nadruk op het biografische karakter van de film: we zien zwart-witbeelden van Dr. Dre en Ice Cube die terugkeren naar de plaats waar het allemaal begon, en praten over het belang van hun muziek.
Foolproof?
Facebook biedt adverteerders in de VS reclamemogelijkheden aan die zijn gericht op vier verschillende demografische groepen: Afrikaans-Amerikaans, Aziatisch, Hispanic en ‘non-multicultural’ (lees: wit). Omdat Facebook-gebruikers niet verplicht zijn om hun etniciteit te vermelden, leidt het sociale netwerk dergelijke informatie af uit iemands interesses en vrienden. Volledig 'foolproof' zal deze werkwijze waarschijnlijk niet zijn. Er zijn bijvoorbeeld tal van blanke liefhebbers van de gangsta-rap van N.W.A. Of zwarten die van anime houden.
Dat maakt het etnisch profileren van Facebook-gebruikers niet minder zorgwekkend. Of zoals Ars Technica schrijft: "Nu Facebook informatie verzamelt over de etnische identiteit van zijn gebruikers, ligt de volgende vraag voor de hand: zijn er behalve marketeers nog meer mensen geïnteresseerd in deze gegevens?"