
Jellybooks wil 'Moneyball voor uitgevers' worden
Een griezelige ontwikkeling voor schrijvers? Het bedrijf Jellybooks onderzoekt voor uitgevers hoe mensen boeken lezen.
Slim gebruik van data kan leiden tot onvermoede successen, weten we allemaal sinds het boek (en de film) Moneyball over manager Billy Beane die zijn honkbalteam de Oakland A’s opstootte in de vaart der volkeren met behulp van zeer uitgebreide spelersstatistieken. Het arme Oakland Athletics bleek rijkere clubs opeens te kunnen overtreffen.
Ook bij andere vormen van entertainment speelt het gebruik van data de laatste jaren een grotere rol. Zo besloot Netflix mede tot een remake van de Britse serie House of Cards door regisseur David Fincher en met hoofdrolspeler Kevin Spacey op basis van het kijkgedrag van zijn gebruikers. Al voor de eerste aflevering werd uitgezonden, wist de filmdienst daardoor dat hij een hit in handen had.
Aankopen
Zou zo’n strategie ook werken bij boeken? Andrew Rhomberg, oprichter van Jellybooks, denkt van wel, vertelt hij aan The New York Times. Door te analyseren hoe mensen e-books lezen hoopt hij uitgevers te kunnen adviseren over welke boeken ze moeten aankopen en hoe ze die boeken vervolgens moeten redigeren en aanprijzen.
Jellybooks heeft inmiddels een kleine 200 e-books van zeven verschillende uitgevers uitgetest. Elk boek wordt voorgeschoteld aan enkele honderden lezers. Dankzij de analysesoftware van Jellybooks kunnen de uitgevers vervolgens meekijken over de schouders van de lezers.
Marketingbudget
Gemiddeld leest nog niet de helft van de proefpersonen een boek uit, zo blijkt uit het onderzoek van Jellybooks. Slechts 5 procent van de boeken werd door meer dan driekwart van de lezers uitgelezen. Meestal stoppen mensen al na een paar hoofdstukken. Maar wie de eerste vijftig of honderd pagina’s doorkomt, leest een boek ook meestal helemaal uit.
Volgens Rhomberg heeft zijn onderzoek er nog niet toe geleid dat uitgevers boeken helemaal omgooiden. Wel gebeurde het dat een uitgever besloot het marketingbudget voor een boek flink terug te schroeven nadat uit het onderzoek was gebleken dat 90 procent van de lezers het boek na vijf hoofdstukken alweer terzijde had gelegd.