Commentaar: JavaScript keukenverkopers

Commentaar: JavaScript keukenverkopers

Update: 27 april 2018 om 08:08
PRAAT MEE!

Het internet heeft ons een grotere prijstransparantie in praktisch elke branche gebracht. Maar her en der kom je toch nog JavaScript keukenverkooptechnieken tegen. Werkt dat?

Ik kreeg een mailtje of ik mijn abonnement op Car Magazine wilde verlengen. Dat gaat via de website greatmagazines.co.uk. Op zich al een teken aan de wand van rudimentaire verkooptechnieken op de horizon. Vorig jaar ontdekte ik dat een nieuwe klant iets meer dan de helft betaalde van wat ik moest neerleggen voor een verlenging. Ik begrijp de verkooptechniek, maar toch voelt het oneerlijk. Als vaste klant krijg je het gevoel gestraft te worden voor je loyaliteit. Het schijnt 10x meer tijd en geld te kosten om een nieuwe klant te winnen, dan een bestaande te behouden. Deze tactiek lijkt dan ook niet bijzonder efficient. Een mailtje naar de mensen van Great Magazines leverde me een voucher op, waardoor ik in de buurt kwam van de prijs voor nieuwe abonnees. 

Vandaag kwam ik een nieuw staaltje verkoopscript tegen. Met de episode van vorig jaar in het achterhoofd, klikte ik al geirriteerd op de link naar Great Magazines. Een snelle vergelijking vertelde me (in een nieuw tabblad) dat ik 10 euro meer zou betalen dan een nieuwe klant. Ergerlijk, maar niet onoverkomelijk. Maar toen ik mijn muis naar het eerste tabblad bewoog, kwam er een pop-up. "Het lijkt erop dat je deze pagina wilt verlaten. Als gewaardeerde klant, zouden we je graag behouden. Bij deze krijg je een vouchercode voor 20% korting op elke aankoop". Deze kon ik kopiëren en in mijn andere tabblad plakken. 18 euro verdiend.

Daar zou ik natuurlijk vreselijk blij mee kunnen zijn, maar ik erger me alleen maar meer aan de portal waarop ik ook volgend jaar weer met digitale bokkesprongen korting kan bedingen. Feitelijk beloont de techniek het twijfelen en het afhaken. In het zaken doen onderscheiden we branding, marketing en sales. Waarbij de laatste de meest platte activiteit is en ten koste kan gaan van het merk (branding). Een Rolex op de markt brengen van €100 is vanuit sales oogpunt een goed idee, maar vanuit branding en marketing is het een ramp.

Heb jij voorbeelden van irritante geautomatiseerde verkooptechnieken? Laat het weten in de comments.    

Video