
3 app-trends op SXSW om in de gaten te houden
Tijdens tech-event South by South West (SXSW) in Texas zijn vaker apps doorgebroken. Welke apps trekken er dit jaar onze aandacht?
Soms worden ze volwassen - denk aan Twitter, dat debuteerde tijdens SXSW 2007 - en soms sterven ze een vroege dood: de livestream-app Meerkat die vorig jaar tijdens SXSW één van de hotste apps was, heeft het livestreamen inmiddels maar weer het raam uit gegooid. Ook dit jaar zien nieuwe apps het levenslicht. Wie het overleeft? De tijd zal het leren, maar vandaag kunnen we er op zijn minst de trends in spotten.
1 Apps met spraak
We worden steeds luier met z’n allen. Hoe minder moeite iets kost, hoe beter. En dus is voice messaging hot. Het scheelt je tenslotte flink wat tiktijd en -fouten. Zo is er Tribe (voor iOS en Android), de app die eind 2015 in bèta op de markt kwam en die zomaar tijdens SXSW een boost in gebruik kan krijgen. Want wat maakt ‘m zo goed? De eenvoud. Tribe is een social messaging-app waarbij je audio en video met één druk op de knop kunt opnemen en verzenden naar het door jou geselecteerde contact (of contacten). Denk: selfie in bewegend beeld met geluid.
Ik heb hem uitgeprobeerd en hoewel het gebruiksgemak top is… viel het nog wat tegen, maar dat lag vooral aan het gebrek aan vrienden. Want zonder mensen om mee te share, wordt een social messaging-app wat eh… saai. Maar wie weet, breekt Tribe de komende dagen door en sturen we elkaar binnenkort short messages via selfie-clipjes.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="ce6baf08-68c3-4daa-bed5-af60fd3f02e7"></drupal-entity>
Maar naast Tribe is er ook Roger (voor iOS en Android): een soort walkie-talkie revisited. De app gelooft net als Tribe in de kracht van spraak. Maar dan wel ongepolijste spraak. Je kunt berichtjes niet eerst beluisteren voordat je ze verzendt. Dat zou het voice chatten échter maken. Het idee voor Roger ontstond trouwens nadat co-founder Ricardo tijdens het texten tegen een paal op was gelopen en bedacht dat er nodig iets veiligers op de markt moest komen. En eigenlijk bestond het ook al lang: een walkie talkie. Maar dan geïntegreerd in je smartphone.
Last but not least: Anchor. Een social netwerk gebaseerd op audio. Je laat er audioberichten achter, die anderen kunnen beluisteren en waarop ze kunnen reageren. Zie het als een soort audio-Twitter. Of zoals de makers het zelf noemen: Anchor is radio by the people. Kortom: voicechat is de het nieuwe texten.
2 Video-editing
In een tijd waarin vloggen het nieuwe bloggen is, en het slechts een kwestie van tijd is totdat zelfs je moeder haar eigen YouTube-kanaal start, is een video-editing app per definitie een goed idee. Zo werd gisteren CinaMaker gelanceerd: de multicamera video-editing app. De iOS-app (Android volgt volgens de makers snel) maakt het mogelijk met meerdere devices tegelijk te filmen, de beelden automatisch op één plek te verzamelen, te editen en te delen op social. Hoewel het idee niet nieuw is (Switcher Studio en CollabraCam doen min of meer hetzelfde), won de start-up toch de derde prijs tijdens een pitch-wedstrijd.
Je kunt tot vier apparaten koppelen aan de CinaMaker-app. Denk aan je GoPro, smartphone, tablet; zolang het device maar WiFi heeft. Geef vervolgens één device de directorsrol. Vanuit hier kun je nu de andere apparaten bedienen. Klaar met filmen? Dan worden de beelden automatisch ge-uploaded naar de app waarin je kunt editen of vanuit waar je de bestanden eenvoudig kunt delen met je favoriete editing-programma.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="57ab9a4c-a9e3-443d-b3c6-b537aabf7394"></drupal-entity>
Net als CinaMaker is KnowMe een app die video-editing makkelijker moet maken. Via de app kun je heel eenvoudig een voice-over toevoegen aan je video. De interface doet wat denken aan die van Vine en daarom ook voor KnowMe geen originaliteitsprijs. De app is trouwens al sinds eind januari op de markt, maar de makers (één van hen is overigens de awardwinnende filmmaker en musicus Andrew Jarecki) hopen tijdens SXSW écht te debuteren. Fijn van KnowMe: je kunt video’s in de app zelf delen, wat een Instagram-achtige ervaring oplevert; maar je kunt er ook voor kiezen je filmpjes te delen op je andere social kanalen. Geen 'locked in'-gedoe dus.
3 Nog meer video-sharing
Ook werd de app Videmic gepitcht tijdens SXSW. Hoewel de app zelf nog niet erg overtuigend is, is het idee intrigerend. Stel je voor dat je video’s niet meer hoeft te uploaden naar een videoplatform om ze te kunnen delen met je vrienden. Dat je video's automatisch worden gedeeld met smartphones binnen een straal van 30 meter die de app Videmic ook gebruiken. En dat de telefoon die jouw video dan vervolgens heeft, jouw beelden ook weer automatisch kan delen met andere app-gebruikers in zijn buurt.
Juist, dan krijg je dus een epidemie van jouw video. Gaan de spam-alarmbellen rinkelen? Terecht in het geval van Videmic, want het beoogde verdienmodel is 'proximity marketing': oftewel, video’s van adverteerders in jouw buurt. Irritant, lijkt me. Maar volgens de makers bepaal je zelf welke onderwerpen je wil ontvangen, door hashtags in te vullen in je profiel. Bijvoorbeeld #SXSW. Lijkt me een eitje om als irritante spammer alle SXSW-bezoekers lastig te vallen met ongewenste reclame-berichten. Maar… nogmaals: de gedachte van een outbreak van video’s die zomaar doordat je toevallig in iemands buurt stond op jouw smartphone belanden, heeft wel iets.
Veelbelovender is de app Shorts. Een app die elke keer dat je ‘m opent één vraag stelt: wil je je nieuwe foto’s en video’s delen met je vrienden? Als je op ‘ja’ klikt, kun je vervolgens de betreffende foto of video selecteren et voilà: it’s out there. Niks geen filtertjes die alleen maar meer tijd kosten, gewoon instant delen.
Saillant detail: maker van Shorts is Paul Davison; het brein achter Highlight. Dat was de app die aangaf wie er bij je in de buurt is én je liet chatten met die ‘buurtgenoten’. Ik heb Highlight kortstondig gebruikt, maar na een overkill aan meldingen van bekenden en onbekenden in de buurt, heb ik ‘m weer bruut van mijn smartphone geknikkerd. En ik was niet de enige, want eerlijk is eerlijk: je hoort weinig meer over Highlight.
Door Vivianne Bendermacher