
Duitse auto-industrie betaalt mee aan 'elektrificatie'?
Fossiele brandstofauto's hebben nog altijd een groot schaal- en kostenvoordeel ten opzichte van elektrische auto's. Moet de auto-industrie meebetalen aan het compenseren?
Een Nissan Leaf inclusief accu kost op dit moment ongeveer 8.000 euro meer dan een vergelijkbare op benzine rijdende wagen. Ongeveer de prijs van het accupakket. Nissan biedt daarom slim de auto goedkoper aan, waarbij het accupakket geen eigendom wordt, maar gehuurd wordt gedurende de levensduur van de auto. Een aardig plan en de kosten per kilometer blijven relatief laag, maar echte compensatie is het nog niet.
5000 euro retour, dat klinkt al beter, toch? De Duitse regering wil dat bedrag aan subsidie gaan verlenen per gekochte elektrische auto. Opvallend detail: de auto-industrie zou 40 procent van de kosten op zich moeten nemen. De Volkswagen Groep zou op deze manier een concreet gebaar kunnen maken dat voor het milieu en de consument meer impact heeft dan het betalen van boetes of het plaatsen van schuldbewuste advertenties.
1 miljoen elektrische auto's in Duitsland
Duitsland wil binnen 4 jaar 1 miljoen elektrische auto's op de weg hebben. 1 op de 45 auto's op de weg zou dan elektrisch zijn. Iedereen die wel eens een stukje Autobahn gedaan heeft of een weekendje Berlijn, weet dat nog geen 1 op de 1000 auto's elektrisch zijn. Er is dus een flinke ingreep nodig om vaart te maken.
De ministeries van milieu, transport en economie hebben het initiatief genomen, maar het ministerie van financiën wil eerst nog een conceptplan zien waarbij de 1,3 miljard die nodig is ergens vandaan getoverd wordt, zonder dat de rijksbegroting aangetast wordt. (Wie het antwoord daarop heeft, mag morgen mijn huishoudboekje komen doen!).
Bedrijven zouden 3000 euro terugkrijgen bij elke aangeschafte elektrische auto, waarbij de subsidie elk jaar terug zal lopen met 500 euro. Op dit moment hebben BMW met de i3, Mercedes met de Smart en B250e en VW met de eUp! en de eGolf elektrische auto's in het aanbod.
Kijk maandagavond naar Bright TV voor Miriams verslag van de Autosalon. RTL Z, 21:30. Rutgers auto-tests lees je in de rubriek Duurtest