'Gebruikers adblockers zijn extra interessant voor adverteerders'

'Gebruikers adblockers zijn extra interessant voor adverteerders'

Update: 27 april 2018 om 08:39
PRAAT MEE!

Mensen die adblockers hebben geïnstalleerd, zijn vaak precies de mensen die adverteerders willen bereiken.

Internetters die software installeren om reclame te blokkeren, zijn vaak technisch goed onderlegd en jong. Bovendien krijgen ze door het gebruik van adblockers maar weinig advertenties te zien. De ideale doelgroep voor adverteerders, kortom, zo schrijft The Guardian op basis van een rapport dat is gepubliceerd door de International News Media Association.

Volgens het rapport zijn gebruikers van adblockers eerder geneigd om een advertentie te bekijken dan mensen zonder adblockers – simpelweg omdat ze minder vaak reclame zien. "Voor uitgevers biedt dat een mogelijkheid die op het eerste gezicht contra-intuïtief lijkt: gebruikers van adblockers kunnen worden verkocht als een waardevol publiek aan premium merken die premium advertenties willen tonen."

Dé manier om gebruikers van adblockers toch advertenties voor te schotelen, is door middel van native advertising: reclame die qua vorm sterk lijkt op de content die een site sowieso al aanbiedt (denk aan artikelen en video’s).

Deze vorm van adverteren is echter niet onomstreden – zeker als er sprake is van vermenging met redactionele content. Dat bleek deze week nog maar eens uit de reacties op een video waarin de Persgroep (uitgever van onder meer het AD, Het Parool en de Volkskrant) uit de doeken deed hoe bedrijven advertorials in zijn kranten kunnen kopen. De vraag is dan hoe duidelijk dit voor lezers is te herkennen.

Video