
Forse groei verkoop koptelefoons in Nederland
In 2015 nam de omzet uit 'mobiele accessoires' flink toe, en dat was vooral te danken aan de verkoop van headsets.
"De Nederlandse headsetsmarkt explodeert", stelt onderzoeksbureau GfK donderdag. Koptelefoons waren in de maand december goed voor 40 procent van de omzet uit mobiele accessoires. Die accessoiresmarkt groeide als totaal met 23 procent ten opzichte van een jaar eerder. Normaal gesproken vormen hoesjes en cases het grootste deel van de accessoire-omzet, maar eind dit jaar hebben koptelefoons die rol overgenomen. (Bekijk ook onze test van 9 draadloze koptelefoons)
De omzet uit smartwatches en fitnesstrackers is volgens GfK met 121 en 161 procent gegroeid. De verkoop van beide producten stond een jaar eerder nog in de kinderschoenen. Ook steeg de omzet uit de verkoop van spelcomputers afgelopen jaar met 25 procent, dankzij het succes van Sony's Playstation 4 in Nederland. De populairste games waren Fifa, Call of Duty en GTA.
Een omzetdaling was er op de markten voor fietsen (min 20 procent), IT (-6,4%) en consumentenelektronica (-2,6%). Bij die laatste groep daalde de omzet uit tv's met 7 procent. Vorig jaar vormden ultra-hd-tv's 37 procent van de Nederlandse tv-markt. In december was dat al meer dan de helft van de tv-omzet.
Streamingdiensten
Inmiddels zegt 40 procent van de Nederlandse internetgebruikers een of meerdere videodiensten te gebruiken. Netflix is het populairst (58% marktaandeel). Van streaming muziekdiensten maakt 38 procent van de internetters gebruik, met Spotify als allergrootste (86% marktaandeel).