
'Eigen baan op snelweg voor slimme auto's'
Steeds meer auto's hebben slimme snufjes als adaptive cruise-control en lane-assist, maar die functies zouden nog veel te weinig echt worden gebruikt.
Je moet niet wachten op de zelfrijdende auto, maar kijken wat nu al mogelijk is met snufjes zoals de slimme cruise-control. Met die gedachte stuurt verzekeringsmakelaar Aon 50 auto's in groepjes van zes de A2 op. De test is een vervolg op eerdere tests op een speciale baan in Lelystad. Nu gaat de test verder op de openbare weg: de A2 tussen Utrecht en Beesd.
"We willen dat stuk op 16 maart gaan rijden zonder onderbroken te worden," zegt Evert-Jeen van der Meer van Aon. "Mensen maken weinig gebruik van de functies van hun auto. Dat is jammer, want het verhoogt de veiligheid enorm." Volgens Van der Meer gebruikt 70 procent van de automobilisten met een slimme cruisecontrol die functie niet of onvoldoende.
'Rijden als een treintje'
In de test rijden auto's van verschillende merken. Ze zijn uitgerust met functies als adaptive cruisecontrol en lane assist. Zo'n auto kan binnen de eigen baan blijven met een constante afstand tot de voorligger. "Mensen realiseren zich niet dat al die technieken al zo beschikbaar zijn, niet alleen meer bij de allerduurste auto's."
Een eigen baan op de snelweg voor zulke slimme auto's, die als een soort treintje kunnen rijden, lijkt Van der Meer een goed idee. "De echte zelfrijdende auto gaat voorlopig niet gebeuren, dat gaan nog jaren duren. Maar er is al zoveel in de showroom dat de veiligheid enorm kan vergroten."
Volgens Aon is het ook voor verzekeraars interessant om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden. "Als een werknemer een ongeluk krijgt lopen de kosten al snel in de tonnen. Werkgevers kunnen daarom beter zorgen voor een veilig wagenpark en dit soort technieken omarmen."
Onlangs voegde Tesla via een software-update een 'autopilot'-functie toe aan zijn auto's, die we in Bright TV hebben geprobeerd: