Providers fout met 'gratis' toestel bij abonnement

Providers fout met 'gratis' toestel bij abonnement

Update: 27 april 2018 om 09:10
PRAAT MEE!

Providers hebben jarenlang de wet overtreden met telefoonabonnementen waarbij de klant het toestel 'erbij kreeg'. Klanten kunnen kosten terugkrijgen.

Dat toestel was natuurlijk niet gratis, maar werd gedurende de loop van het abonnement afbetaald. Hoe groot het bedrag was dat klanten voor hun toestel moesten aflossen werd niet uitgesplitst en dat is volgens de Hoge Raad niet toegestaan. Het gaat hierbij in feite namelijk om een lening en daarvan moet altijd vermeld worden hoe hoog die is.

In het vonnis oordeelt de Raad dan ook dat klanten die zo'n kredietovereenkomst hebben die mogen vernietigen, en dat als ze hun toestel bij de provider inleveren, die de betaalde kosten moet terugbetalen. 

'Verborgen kosten'

De stichting ConsumtentenClaim, die de zaak op de voet volgt, zegt dat de zaak verregaande gevolgen kan hebben. "Telefoonproviders hebben jarenlang de werkelijke kosten van de telefoon verborgen gehouden en gaan daar nu de rekening voor betalen", zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. 

De stichting onderzoekt de uitspraak op dit moment om te kijken welke abonnementen onder het vonnis vallen. Volgens Smit kunnen klanten die in de financiële problemen zijn gekomen door het telefoonabonnement een beroep doen op de uitspraak. Daarnaast kunnen klanten die na afloop van hun abonnement nog steeds de volle prijs betalen, ook het teveel betaalde bedrag terugvorderen. 

​Telecomproviders: 'Geen commentaar'

ConsumentenClaim noemt de providers KPN, Vodafone en T-Mobile als aanbieders van de bewuste abonnementen. De drie bedrijven geven geen commentaar, behalve dat ze de uitspraak bestuderen. Een woordvoerster van KPN zegt tegen Trouw dat de bewering van ConsumentenClaim niet klopt: "De prijs van het toestel staat op de kassabon."

Eind vorig jaar kwam de stichting Consument & Telecomsector met een soortelijke claim.

Video