
FBI-game moet kids over extremisme leren (maar is heel slecht gemaakt)
De FBI-game 'Slippery Slope' moet kinderen leren niet te zwichten voor de leuzen van extremisten.
De Amerikaanse inlichtingendienst FBI richt zich tegenwoordig ook op kinderen en tieners. Onlangs is de FBI de campagne 'Don't be a puppet' gestart met als doel jongeren vroeg te leren zich niet te laten meeslepen door de retoriek van extremisten. Op de site kan je spelenderwijs leren over de vele gevaren van het extremisme.
Om het allemaal nog leuker te maken is er nu ook de geiten-game "Slippery Slope". Je bent een geit die in een 8-bit wereld van pixelvormige blokjes, waarvan de betekenis volkomen onduidelijk is, en die je met de pijltjestoetsen moet ontwijken.
Nutteloos
Het meest opmerkelijk aan het spel is de nutteloosheid. Het is zeer lastig om met de pijltjestoetsen de obstakels te ontwijken. Lukt het je wel om je geit over de finish te krijgen, dan krijg je als beloning een extremistische leus te zien. Er zijn zes levels, oftewel je bent een geit met zes levens die je geheid gaat verliezen.
Als je alle zes levens hebt verspeeld, dan krijg je als beloning alle zes dezelfde leuzen ook te zien, zoals: "Onze groep wordt aangevallen, Het gebruik van geweld is de enige manier om ons geloof te verdedigen en de vijand is verantwoordelijk voor dit onrecht."
Frustrerend
Het 'meesterbrein' bij de FBI die Slippery Slope verzon is het spoor volgens mij geheel bijster. Na een frustrerende gameplay waarbij je werkelijk niets kan bereiken als geit, zou je na het lezen van zes extremistisch leuzen opeens op een later tijdstip in je leven voorbereid zijn op mentale manipulaties van extremisten?
Ik denk eerder het tegenovergestelde. Het feit dat je als geit toch doodgaat, wat je ook probeert, maakt je kwaad en spoort juist aan tot actie. Op zijn minst om de bookmark van deze onbegrijpelijke game met de deleteknop naar het digitale hiernamaals te verbannen.