
Google maakt einde aan Flash-advertenties
Mooi, een nieuwe nagel aan de doodskist van Flash. Vanaf 2 januari 2017 zijn Flash-advertenties verboden bij DoubleClick en het Google Display Netwerk.
Vanaf 30 juni dit jaar mogen adverteerders al geen banners met Flash meer uploaden naar Google, schrijft het bedrijf in een aankondiging. “Het is belangrijk dat u uw display-advertenties voor deze data aanpast naar HTML5.” Video-advertenties die in Flash zijn gemaakt, worden vooralsnog niet getroffen door de maatregel.
Beter op mobiel en veiliger
Door het gebruik van HTML5 hoopt Google de 'browser-ervaring' te verbeteren. HTML5-content werkt zowel op desktops als op mobiele apparaten. Bovendien heeft Flash te kampen met voortdurende security-problemen. Omdat de software op honderden miljoenen pc’s is geïnstalleerd en omdat lang niet iedereen de nieuwste versie meteen installeert, is Flash erg populair bij hackers.
Vaarwel Flash
Het Flash-verbod voor adverteerders is de zoveelste stap die Google neemt om Flash te slopen. Recent besloot het nog om Flash-content automatisch te pauzeren in Chrome. Ook andere bedrijven, zoals Apple en Facebook, hebben schoon genoeg van Flash. Zelfs Adobe, het bedrijf achter Flash, erkent inmiddels dat HTML5 de toekomst heeft.