Facebook gooit opbouw tijdlijn op de schop

Facebook gooit opbouw tijdlijn op de schop

Update: 27 april 2018 om 09:10
PRAAT MEE!
Redacteur

Facebook gaat bij de samenstelling van de nieuwsfeed op meer letten dan likes en comments alleen.

Tot nu toe is het op Facebook meer en meer het geval dat de berichten die bovenaan de tijdlijn op de site staan, de berichten met de meeste likes, comments en kliks zijn. Maar daarmee zie je niet het hele verhaal, zegt Facebook. Daarom gaat het sociale netwerk aan de hand van reacties van gebruikers de opbouw van die tijdlijn veranderen. Zo komt er onder andere de mogelijkheid een sterren-waardering aan een bericht te geven, zonder te liken of te klikken.

Betere invulling

Eerder werd al bekend dat er speciale Facebook-emoticons komen, om naast de likes ook onder meer je verbazing of boosheid te tonen. Om de kwaliteit van de nieuwsfeed verder te verbeteren, zet Facebook een panel van duizend gebruikers in die dagelijks hun Facebook-ervaring moet waarderen. Daarnaast vraagt Facebook tienduizenden mensen dagelijks wat ze kunnen verbeteren aan de tijdlijn.

Gebruikers geven volgens Facebook aan dat ze het liefst berichten bovenaan zien die zij zelf zouden liken en waar ze op zouden klikken, in plaats van zomaar algemeen populaire berichten. Facebook gaat de komende tijd sleutelen aan de precieze opbouw van de tijdlijn.

Video