
Disney is nu het 'sterkste merk' dankzij Star Wars
Walt Disney is nu het krachtigste merk ter wereld, vooral dankzij het mega-succes van Star Wars, blijkt uit een jaarlijkse ranglijst.
Het Britse adviesbureau Brand Finance stelt elk jaar de 'Global 500' op en onderzoekt daarvoor naar eigen zeggen 'duizenden bekende wereldwijde merken'. Bedrijven worden op verschillende vlakken onder de loep genomen, waaronder bekendheid, loyaliteit, reputatie, marketing campagnes, het aantal investeringen dat ze doen en de tevredenheid van medewerkers. Vorig jaar stond Disney nog 12e op de lijst. In 2014 veroverde een vierde plek. Het mediabedrijf heeft zijn nummer één-positie niet alleen te danken aan R2-D2 en C-3PO. Het bedrijf roemt de sterke historie van het bedrijf en de waarde van de talloze andere merken die inmiddels zijn ontwikkeld of gekocht, zoals de Muppets en de helden van uitgeverij Marvel (X-men, Spider-Man, Hulk, etc). Disney ziet zichzelf 'als de gelukkigste plek op aarde'. "Dat is waar gebleken, niet alleen voor haar klanten, maar ook voor beleggers", oordeelt Brand Finance.
De waarde van het merk 'Star Wars' wordt dit jaar geschat op zo’n 10 miljard dollar. In het openingsweekend bracht de nieuwste film 'The Force Awakens' al zo’n 529 miljoen dollar in het laatje. Daarnaast heeft de merchandise al zo’n 700 miljoen dollar opgeleverd.
Lego op nummer twee
Lego voerde vorig jaar de lijst nog aan, maar krijgt nu een tweede plek. Het merk blijft zeer krachtig, maar zakt een plaats vanwege de schandalen die het gezonde imago bedreigen, schrijft het consultancybureau. Daarmee wordt onder andere de boete bedoeld die de Duitse toezichthouder in januari op heeft gelegd wegens verboden prijsafspraken. Daarnaast kwam het bedrijf negatief in het nieuws nadat het protesteerde tegen de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei, die gebruik maakte van Lego in zijn politieke werk. Inmiddels is dit beleid weer teruggedraaid. L'Oréal, PWC en McKinsey maken de top vijf compleet.
Apple meest waardevolle merk ter wereld
Apple 'is nog niet verrot', schrijft het consultancy bureau gekscherend. Het bedrijf is het meest waardevolle merk ter wereld en heeft een waarde van 146 miljard dollar, mede dankzij het grote succes van de iPhone 6 en 6s. Alhoewel de omzet tegenviel en het bedrijf een nieuwe hit nodig heeft, hebben de onderzoekers grote verwachtingen van Apple Pay. De Amerikaanse multinational zou daarmee zijn diensten uit willen bereiden in de financiële wereld.
Er komen in totaal twaalf Nederlandse bedrijven voor in de lijst met 500 meest waardevolle bedrijven ter wereld.