
Ook Facebook nu bezorgd over adblockers
Facebook presenteerde afgelopen week indrukwekkende cijfers. Maar de zorgen over adblockers nemen toe bij het sociale netwerk.
In het jaarlijkse financiële verslag dat Facebook moet indienen bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC besteedt het sociale netwerk aanzienlijk meer aandacht aan het gevaar van adblockers dan voorheen.
“De omzet afkomstig uit het vertonen van advertenties op pc’s heeft te lijden onder deze technologie”, schrijft Facebook. Het bedrijf vreest dat het gebruik van adblockers op mobiel ook een hoge vlucht zal nemen en dat de winst daardoor onder druk kan komen te staan. Facebook haalt ongeveer 96 procent van al zijn inkomsten uit advertenties.
Hoewel Apple eind vorig jaar in iOS 9 een optie introduceerde om reclame te blokkeren, lijken nog maar weinig mobiele gebruikers daarvan gebruik te maken. Op de desktop begint gebruik van de adblocker wel vrij standaard te worden. Volgens onderzoek van Adobe en PageFair gebruiken zo’n 200 miljoen mensen wereldwijd software om advertenties tegen te houden.