Behalve like nu ook 'angry' en 'wow' op Facebook

Behalve like nu ook 'angry' en 'wow' op Facebook

Update: 27 april 2018 om 09:41
PRAAT MEE!

Facebooks like-knop is niet voor elke situatie geschikt. Daarom voegt Facebook vijf nieuwe reacties in de vorm van emoji's toe.

Naast de like kun je ook reageren met sad (huilende emoji), love (emoji-hartje), wow (emoji met open mond), angry (emoji die boos kijkt) en haha (lachende emoji). De like-knop gaat dus niet verdwijnen. Onderaan een bericht wordt getoond hoeveel van de de verschillende reacties zijn ontvangen: tien likes, twee wow's en één love, bijvoorbeeld.

De functie wordt als toevoeging op de like-knop geïntroduceerd. Als je wat langer op de like-knop drukt, krijg je de andere reacties te zien. Dat wordt duidelijk in de app en op de site aangegeven. Het was via stickers in de reacties op Facebook al mogelijk om een andere emotie te uiten. De nieuwe knoppen moeten dit proces gemakkelijker en simpeler maken.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="33d7e42d-9fd1-4f6e-8d66-2931781febb6"></drupal-entity>

De reactie yay (hierboven te zien) is uiteindelijk afgevallen omdat de emotie 'niet universeel genoeg' was.

Meer reacties betekent meer data en meer geld

"We weten dat mensen met een smartphone niet graag hun toetsenbord gebruiken, maar we weten ook dat de like-knop je niet altijd laat zeggen wat je wilt zeggen", aldus Facebook-topman Chris Cox tegenover Bloomberg. Hij leidt de belangrijke verandering binnen het sociale netwerk, waarmee Facebook voor het eerst iets aan de bekende en populaire like-methode aanpast. Omdat Facebook-gebruikers voortaan met meer opties op een bericht kunnen reageren, verkrijgt de website ook veel meer data. Wanneer vinden mensen een bericht opmerkelijk? En wanneer zijn mensen boos? Die data kan worden gebruikt om de timeline te optimaliseren. Ook verdient Facebook geld aan al die data, omdat het nog gerichter advertenties aan gebruikers kan laten zien.

Aanslagen in Parijs

Cox denkt dat de extra reacties van pas komen in situaties waar een like niet echt gepast is, zoals de aanslagen in Parijs. Op die dag was Facebook al bezig om de nieuwe reacties te testen met een groep gebruikers. "Het voelde toen gewoon anders om Facebook te gebruiken", aldus Cox.

Facebook gaat de komende weken de extra reacties uitrollen. De extra reacties komen ook naar Nederland, want Cox zegt dat de zogeheten Facebook Reactions 'over de hele wereld' beschikbaar komen.

Video