Twitter toont geen reclame aan 'topgebruikers'

Twitter toont geen reclame aan 'topgebruikers'

Update: 27 april 2018 om 09:41
PRAAT MEE!
presentator

Twitter verdient zijn geld met advertenties maar toont al enkele maanden geen reclame aan zijn VIP-gebruikers.

Vrijwel alle grote webdiensten moeten het hebben van advertentie-inkomsten, zo ook Twitter. Des te opmerkelijker dat de dienst juist experimenteert met het niet of nauwelijks tonen van advertenties. Althans aan een relatief kleine, groep actieve VIP-gebruikers. Die kunnen genieten van een nagenoeg advertentievrij Twitter.

Volgens bronnen van Peter Kafka van Recode.net doet Twitter dat vooral om de groep van belangrijkste VIP-gebruikers tevreden te houden. Zij hebben immers grote aantallen volgers die wel advertenties voorgeschoteld krijgen. Door het Twitteren aangenamer te maken voor de VIP-gebruikers hoopt het bedrijf dat het deze mensen aanspoort om nog actiever te zijn (of uberhaupt bij Twitter te blijven).

De selectie om bij de 'reclamevrije Twitter-club' te horen zou gebaseerd zijn op een reeks criteria, waaronder het volume aan tweets en het bereik, niet alleen op bekendheid. 

Kafka zegt zelf ook bij de club te horen, net als 70.000 anderen. Hoewel het flink rommelt bij Twitter, vanwege tegenvallende cijfers over de winst en de groei van het aantal gebruikers, kan het bedrijf het zich kennelijk wel permitteren om voor deze groep VIP-gebruikers de advertenties uit te zetten. Het bedrijf genereerde naar verwachting zo'n 2 miljard euro omzet, grotendeels afkomstig uit advertenties.

 

Video