
Een VR-app maken hoeft nog maar een kwartiertje te duren
Het Nederlandse AppFactory versnelt het coderingsproces van virtualreality-apps.
Dan heb je die schitterende VR-video opgenomen, zit je nog weken te zweten achter je computer om het allemaal mooi aan elkaar te plakken en als app te verpakken. Dat moet verleden tijd zijn met de AppFactory, een dienst die het Nederlandse VR-bureau Purple Pill vandaag lanceert. Vanaf 500 euro krijg je een app die met alle VR-dragers moet werken. Bright sprak met Nick Kraakman, een van de oprichters van de AppFactory.
Eerst de belangrijkste vraag: wat is AppFactory?
Wij hebben een applicatie ontwikkeld waarmee ontwikkelaars van VR-content het encoderen en distribueren uitbesteden. Normaal is dat een heel lang proces voordat je VR-materiaal juist gedistribueerd hebt. Dat nemen wij uit handen en we zorgen dat het in 1 keer voor alle bekende VR-dragers af te spelen is via een app. Wij encoderen het naar de beste resolutie voor de VR-headsets. Dat klinkt makkelijk, maar het heeft ons maanden gekost om uit te zoeken wat voor elke drager de optimale setting is.
Maar op YouTube kan je toch ook al je VR-content zetten? En het is nog gratis ook.
Klopt en wij willen niet gaan concurreren met YouTube. Maar bij YouTube krijg je niet de hoogste kwaliteit. En YouTube is er alleen nog maar voor Google Cardboard op Android. Daarnaast ondersteunen wij ruimtelijke audio (audio die meedraait met het beeld, red), het beeld is in 3D en wordt het gedistribueerd als een losse app. ‘White label’, dus het wordt je eigen app. Daarbij is onze applicatie gemaakt in Unity, een game-engine, dus in de toekomst kunnen we hier ook interactieve ervaringen mee gaan maken.
Hoe snel gaat het omzetten via AppFactory?
Om wat speling te hebben, zeggen we nu dat we binnen 72 uur leveren. Maar onze software is zo gemaakt dat het binnen een kwartiertje klaar kan zijn. Nu moeten VR-producenten nog programmeurs inhuren die daar veel langer mee bezig zijn.