
Hoe de geschiedenis van Dyson nog steeds bijdraagt aan de toekomst
James Dysons motivatie om problemen op te lossen speelt nog altijd een grote rol binnen het bedrijf.
We kennen Dyson als het bedrijf van de filterloze stofzuigers en tegenwoordig ook van innovatieve ventilators en robottechnologie. Het merk heeft altijd veel aandacht besteed aan technologisch vernuft, maar nooit minder belangrijk was het design. Dat is in ruim twintig jaar niet veranderd.
Het begin van Dyson
Dyson opende zijn deuren 23 jaar geleden met een researchgebouw en fabriek in Engeland, maar voor het échte ontstaan van het bedrijf moeten we eigenlijk iets verder terug. In 1974 kocht James Dyson een Hoover Junior stofzuiger. Al snel kreeg Dyson daar problemen mee, want het apparaat raakte snel verstopt en verloor aan zuigkracht. ‘Dat kan een stuk beter’, dacht hij en tijdens een bezoek aan een houtzagerij zag James Dyson dat het zaagsel via grote cyclonen werd weggezogen. Dit vormde de inspiratie voor de eerste filterloze stofzuiger.
Tussen 1979 en 1984 werkte James Dyson aan ruim vijfduizend prototypes en in 1983 kocht een Japans bedrijf genaamd Apex een design van Dyson en bracht hem op de markt. Met dat geld richtte James Dyson in 1993 zijn eigen bedrijf op, die vernoemd werd naar zijn achternaam. Daar maakte hij de eerste filterloze stofzuiger.
Design en werking
Direct opvallend aan het apparaat was het design: de bak waar het vuil in terecht kwam was doorzichtig. Gebruikers konden op die manier zien wanneer hij vol zat. De vormgeving van Dysons stofzuiger bleek een schot in de roos en is nog steeds het handelsmerk van het bedrijf. Hetzelfde geldt voor de zichtbare cilinders waarmee het stof van de grond wordt gezogen.
Volgens James Dyson kun je engineering en design niet los van elkaar zien, zo vertelt Matt Kelly, mechanical engineer bij Dysons afdeling 'research design and development'. “Je moet ze samen aanpakken. Als je eerst besluit over de look van een apparaat, zonder de functie in acht te nemen, eindig je met een inferieur product. We beginnen met de technologie van het product en hoe het wordt gebruikt, het design wordt daar omheen gebouwd. Altijd met de gebruiker in het achterhoofd. Ons productieproces is succesvol omdat designers en ontwikkelaars nauw samenwerken.”
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="2f9a37be-1207-4eeb-860b-ce21f199ecbe"></drupal-entity>
Meerdere producten
Inmiddels is Dyson veel groter dan stofzuigers alleen. Het bedrijf maakt tegenwoordig stijlvolle ventilators, luchtfilters, verlichting en handdrogers. In al die apparaten komt de filosofie van Dyson terug, waarin Vernieuwende technologie, design en gebruikersgemak voorop staan. En James Dyson? Die loopt nog steeds rond op de werkvloer, vertelt Kelly. “Hij werkt nauw samen met ons en reviewt projecten. Zijn motivatie om problemen op te lossen is nog steeds een groot onderdeel van het bedrijf.”
Overigens loopt er ook veel jong talent rond bij Dyson. “De afgelopen paar jaar hebben we meer dan honderd nieuwe afgestudeerden aangetrokken. Zij brengen nieuwe ideeën in en durven te falen en daarvan te leren. Jonge engineers zijn vaak vooruitstrevend in hun benadering en manier van denken.”
Wat geleerd is, gaat mee
Inmiddels heeft Dyson zijn eerste robotstofzuiger in Japan gelanceerd, later komt hij ook in Europa op de markt. Ook bij dit product blijkt geschiedenis belangrijk. “De 360 Eye robot is het resultaat van 16 jaar ontwikkeling op alle gebieden”, zegt Kelly. “Het gaat hier om vision systemen, beeldontwikkeling, Simultaneous Localisation and Mapping (SLAM), algoritmes voor effectievere ruimtedekking en dan hebben we het over het implementeren van Dyson-stofzuigers op een compleet ander platform nog niet gehad.” Wat het volgende project van Dyson wordt is onduidelijk, maar één ding is zeker: het bedrijf neemt ook in de toekomst alles mee wat het in het verleden heeft geleerd.