Curieuze Kickstarter: masker met sensoren als beauty-expert

Curieuze Kickstarter: masker met sensoren als beauty-expert

Update: 27 april 2018 om 10:12
PRAAT MEE!

Last van een trekkerige huid? Dan ben je te laat, want dan heeft je huid al dorst. Met dit masker voorkom je die ellende.

Het MAPO-masker met ingebouwde sensoren, een warmtesysteem en een app vertelt je tijdig hoe het met de vochtbalans van je huid staat. Het project is van het Franse bedrijf Wired Beauty en staat tot 29 januari op Kickstarter. Ruim de helft van de benodigde 40.000 euro is al binnen.

Scant vochtgehalte

Het MAPO masker scant binnen één minuut het vochtgehalte van je huid en vertelt je of je huid een dreigend vochtgebrek heeft of al in de alarmzone is aangekomen. Met de app kun je vervolgens direct in contact komen met beauty-experts en andere gebruikers van MAPO om je huidproblemen te bespreken en advies voor goede huidverzorging te vragen. Het valt me op dat er weinig wordt uitgelegd over de toegevoegde waarde van die 'community', want even goed doorlezen en het is duidelijk dat het hele project draait om die community. 

Argwaan

Ik krijg argwaan. Want wie gaat die app voeden met informatie over 'mijn producten'? En wie voedt straks mijn app met de 'resultaten' van mijn gezichtsscan? Zijn dat nog wel echt 'mijn' resultaten of zijn ze gemanipuleerd zodat ik andere crèmes ga aanschaffen?

Er schuren nog twee dingen in de campagne. Allereerst de onheilsboodschap: "Een vochtarme huid kan tot verschillende dermatologische storingen leiden, zoals jeuk, eczeem, acne en vroegtijdige veroudering." Met MAPO voorkom je die aandoeningen claimt de tekst met niet zo heel veel woorden (want dat mag officieel niet van Kickstarter, zie 'prohibited items'). En ten tweede de zeer dure en professionele uitstraling van de campagne, van de filmpjes en van de modellen in de filmpjes. Dat kan toch bijna geen start-up zijn op zoek naar financiering....? Deze campagne lijkt al meer te kosten dan het gevraagde startkapitaal. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="2703e36b-33aa-4213-9e0e-4123fe29be89"></drupal-entity>

Grote merken?

Dit inspelen op de onzekerheid van vrouwen over hun uiterlijk riekt naar keiharde marketing van de grote beautymerken. Toch even uitzoeken wie de mensen achter WB zijn. Vier leden van het vijfkoppige team komen bij een Frans beautyconglomeraat vandaan. Over die jarenlange beauty-expertise wordt vreemd genoeg niets vermeld op de Kickstarter-pagina. 

Het voelt niet helemaal lekker, dit project. Ik heb het vermoeden dat een groot beautybedrijf dit product met app heeft ontwikkeld en via Kickstarter onderzoek doet naar de respons als vorm van goedkoop wereldwijd marktonderzoek. Bewijzen kan ik het (nog) niet. Maar ik blijf MAPO zeker volgen en vraag alvast een masker aan. 

Video