Nederlands online leerplatform haalt 2 miljoen euro op

Nederlands online leerplatform haalt 2 miljoen euro op
14 november 2015 om 18:04
Laatste update: 27 april 2018 om 19:28

Leerplatform eFaqt krijgt forse investering om verder uitbreiden naar het buitenland.

Deze week kreeg eFact een investering van 2 miljoen euro van het Amsterdamse fonds The Hatch Firm. "Nederland is te klein, dus gaan we naar een Angelsaksisch westers land", vertelt oprichter Christiaan Henny. Hij wil nog niet vertellen op welk land hij zijn pijlen precies gaat richten. Daarnaast wordt het geld gebruikt om het interne commerciële team te versterken. Op dit moment werken er zo'n vier mensen op de marketing- en salesafdeling bij het bedrijf dat sinds drie jaar bestaat.

80.000 scholieren in Nederland

Inmiddels maken zo’n 80.000 Nederlandse en 10.000 buitenlandse scholieren en studenten gebruik van het programma waarin aantekeningen gemaakt kunnen worden. In tegenstelling tot Google Docs of One Note, waarin dat natuurlijk ook mogelijk is, zet eFact de notities ook om naar mind-maps en andere studietools. Daarbij staat herhalen, structureren en vragen stellen centraal. Daarnaast krijgen studenten onder andere waarschuwingen om op tijd pauze te houden en kunnen ze gebruik maken van elkaars aantekeningen.

'Leren is een trucje'

Henny kwam op het idee om studiesoftware te ontwikkelen na een zeer moeizame periode op school. "Ik was vroeger zelf niet zo’n hele goede student. Op de middelbare school had ik veel moeite met leren en ging het niet zo goed. Tijdens mijn studie in Groningen ging het helemaal mis; ik haalde 30 punten in twee jaar", vertelt hij. Studenten moeten normaal gesproken 60 studiepunten per jaar aan vakken bijeen 'sprokkelen'.

Een studiecoach wees hem uiteindelijk de goede weg en daarna ging Henny als een speer vooruit. "Ik werd één van de beste studenten en dacht: dat moet iedereen kunnen. Zo begon eFaqt. Uiteindelijk is studeren gewoon een trucje." Na twee jaar voorbereiding zag onder andere oud-Hyves oprichter Floris Rost van Tonningen wel wat in het platform en investeerde in het bedrijf. Hij was niet de enige enthousiasteling, want in het eerste jaar dat eFaqt online stond, won Henny ook de LOEY Starters Award; een prijs voor de beste nieuwe ondernemer op het web.

'Mond-tot-mondreclame'

Na die eerste investering ging het via mond-tot-mondreclame snel. "Het systeem is redelijk viraal", legt Henny uit. "Gebruikers nodigen elkaar snel uit." Om het bereik nog verder te vergroten, wil eFaqt leden in de toekomst stimuleren om hun vrienden nog meer bij het platform te betrekken. "Zo kunnen ze samen leren."

Het online platform belooft dat studenten 60 procent sneller studeren. Op scholen die het systeem gebruiken, zouden het cijfer van leerlingen met 1,5 punt omhooggaan zien gaan, zegt het bedrijf.

RTL Z

Lees meer over:

Deel via