Hoe #pizzarat een cashcow werd voor de viralhunters van Jukin

Hoe #pizzarat een cashcow werd voor de viralhunters van Jukin

Update: 26 september 2015 om 13:13
PRAAT MEE!

De viral video van een rat met een stuk pizza is een grote inkomstenbron geworden voor het bedrijf Jukin.

Ja, we hebben het nog steeds over die rat die een stuk pizza de metrotrap afsleept in New York. Een van de meest gedeelde video van deze maand. Al duurt de video maar 14 seconden, er valt veel langer bij stil te staan.

Volgens de filmer staat PizzaRat voor zoveel meer dan een rat met grootheidswaanzin. De filmer ziet de rat als 'het nieuwe vrijheidsbeeld van Amerika', zegt hij tegen Wired. Het is als New York. "Je moet te ver reizen en je hebt te veel om te dragen. Maar het leven geeft je zoveel als je aan kan." De rat kan trots op zichzelf zijn.

Poen

PizzaRat werd gescout bij minder dan 3000 views door de viralhunters van het bedrijf Jukin. Als snel werden de rechten van de originele maker voor een prikkie opgekocht en nu zijn er 6,3 miljoen mensen verrijkt met de beelden van de rat. Daar zit natuurlijk poen in.

Daar komt bij dat Jukin als een malle alle niet-Jukin-afbeeldingen van de rat aan het verwijderen is, zodat alle views bij hen uitkomen. Meer views betekent meer advertenties, oftewel meer inkomsten. Zelfs Facebook verwijdert video's, afbeeldingen en gif'jes van de rat ter bescherming van de rechten. Het is voor het eerst dat de belofte van een beter beveilingssysteem van Facebook echt uitkomt.

En wie krijgt er weer niks? De rat zelf. Maar ja, die heeft zijn piece of the pie al op, waarschijnlijk.

bekijk de video op Youtube

Video