
Robots schrijven nu ook text adventure-games
Een vorm van kunstmatige intelligentie werkt momenteel aan het maken van interactieve verhalen.
Robots hebben geen originele ideeën, dus je zou denken dat het dan lastig wordt om een interactief verhaal te schrijven. Toch is het mogelijk, bewijst de kunstmatige intelligentie Scheherazade, ontwikkeld door wetenschappers aan het Georgia Institute of Technology.
Crowdsourcing
Scheherazade is vernoemd naar de hoofdpersoon uit het boek 'Duizend-en-een-nacht' en gebruikt crowdsourcing om scenario's uit te werken. Hiervoor wendt Scheherazade zich tot Amazon Mechanical Turk, een platform van Amazon waar onder meer plotpunten die door mensen zijn verzameld gebundeld worden. De AI pakt deze plotpunten en zet ze in een volgorde waardoor er een logisch verhaal ontstaat. De lezer maakt steeds keuzes wat de volgende stap wordt.
Lopend geheel
"Ons systeem leert genremodellen van voorbeeldverhalen zodat de speler verschillende acties kan uitvoeren en toch een coherent verhaal krijgt voorgeschoteld", zegt professor Mark Riedl van Georgia Tech tegen CNET. Volgens hem is het verhaal wat daardoor ontstaan ongeveer even goed als wanneer een mens het had gemaakt.
Generiek
De verhalen die Scheherazade tot nu toe schreef, gingen over een filmdate en een bankoverval. Ze zijn nog wel wat generiek, vindt Riedl. De volgende stap is dan ook om ze creatiever en meer entertaining te maken. Het onderzoek van de wetenschappers besluit overigens wel met de woorden dat mensenwerk momenteel nog efficiënter is dan dat van een robot.
Helaas kun je de verhalen niet online lezen, hieronder bekijk je vast een eerste indruk.