
'Privé-personen blijven eigenaar van bedrijfspagina's op Facebook'
Facebookpagina's behoren niet aan bedrijven toe, maar aan personen, zegt Facebook in een opvallende rechtszaak in Oostenrijk.
Het nieuwe stelling van Facebook kan - als het juridisch standhoudt - grote gevolgen hebben voor bedrijven, merken en organisaties op Facebook. De persoon die als eerste de commerciële pagina heeft opgericht, wat altijd moet gebeuren vanuit een privé-account, blijft de eigenaar. In theorie zou een oud-stagiair van Coca Cola de zeggenschap hebben over de commerciële pagina van het bedrijf, ondanks de miljoenen die het bedrijf daarna in de marketingtool stak.
'Geen consumentenbescherming in EU'
Ook de situatie van de gebruiker zelf verandert. De oprichter van de commerciële pagina is 'feitelijk en juridisch' onlosmakelijk met het bedrijfsaccount verbonden, waardoor het zijn consumentenbescherming in de Europese Unie verliest. Rechtszaken tegen commerciële pagina's moeten namelijk aangespannen worden in Californië, terwijl particuliere Europese gebruikers dit in hun thuisland kunnen doen. Wie toch naar de Amerikanen stapt, zou zijn tijd verdoen want deze uitspraak geldt weer niet in Europa.
Wie is er verantwoordelijk?
Overigens is Facebook blijkbaar zelf ook nog niet uit welke status een commerciele pagina heeft, want afgelopen tijd veranderde de interpretatie van de regels nogeens. Zo zei het bedrijf tijdens een rechtszaak in Duitsland dat de pagina's volledig door het sociale medium zelf worden bestuurd. Dat betekent dat zowel de oprichter, de bezoeker als het bedrijf niet verantwoordelijk is.
Facebook deed de nieuwe uitspraak in een rechtszaak die een Oostenrijkse student rechten vorig jaar startte. In een zogenaamde 'class action-rechtszaak' kunnen Europeanen zich aansluiten en wordt een schadevergoeding worden geëist wegens privacyschending. Het bedrijf wordt onder andere aangeklaagd voor het verspreiden van gegevens van zijn gebruikers via het afluisterprogramma Prism van de NSA, de zoekdienst Graph Search en het tracken van surfgedrag via like- en share-knoppen.
Door de nieuwe interpretatie van de regels is het maar de vraag of de Oostenrijkse zaak tegen Facebook door kan gaan. De student kan natuurlijk zijn klacht bij de Amerikanen indienen, maar die jurisprudentie geldt weer niet in Europa. Met deze zet komt de aanklager dus in een juridisch 'niemandsland' terecht.