Inhaalslag Apple Music komt traag op gang in Nederland

Inhaalslag Apple Music komt traag op gang in Nederland

Update: 27 april 2018 om 21:32
PRAAT MEE!

Ongeveer 3 procent van de ondervraagde Nederlanders gebruikt Apple Music, tegenover 23 procent voor Spotify.

Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper en Motivaction naar verschillende streaming muziekdiensten in Nederland. Het relatief nieuwe Apple Music is bezig met een inhaalslag qua naamsbekendheid in Nederland. 62,5 procent van de ondervraagden gaf aan Apple Music te kennen, Google Play (74,3 procent) en Spotify (87,9 procent) zijn nog bekender.

Het verschil tussen bekendheid en gebruik van Apple Music is echter nog groot. Met 3,2 procent loopt de dienst van Apple nog een flink stuk achter op Google Play (11,3 procent) en Spotify (23,4 procent). De onderzoekers merken wel op dat Apple Music tijdens het onderzoek nog maar een maand oud was.

Betalen versus gratis

Ook met het aantal betaalde gebruikers staat Spotify bovenaan. 39 procent gebruikt de betaalde versie. Daarmee scoort Nederland relatief hoog. Het aandeel van betalende gebruikers zou bij Spotify internationaal op een kwart van het totaal liggen. Bij Apple Music is het aandeel betalende gebruikers nog veel kleiner, 12,9 procent. Daarbij valt wel op te merken dat veel gebruikers nog in de gratis proefperiode van 30 dagen zitten.

Het populaire Google Play scoort hier opvallend minder, ruim 96 procent geeft aan voorkeur te hebben voor de gratis versie.

Video