Spotify's privacyvoorwaarden zijn helemaal niet zo eng (commentaar)

Spotify's privacyvoorwaarden zijn helemaal niet zo eng (commentaar)

Update: 27 april 2018 om 22:03
PRAAT MEE!
Redacteur

Spotify heeft zijn privacyvoorwaarden vernieuwd, maar communiceert dat op een erg onhandige manier.

Spotify had bij het veranderen van zijn kleur groen al door dat zijn gebruikers niet zomaar iets gewijzigd willen hebben zonder daarvan ingelicht te worden. De muziekstreamingdienst zei toen dat het van die fout wel geleerd had. Maar met het vernieuwen van zijn privacyvoorwaarden maakt Spotify dezelfde fout, en gaat het nog een hele stap verder.

Wired ploos de nieuwe voorwaarden uit en stuitte op allerlei eng klinkende alinea's. Daarin zegt Spotify onder meer dat het met de toestemming van de gebruiker door contacten, foto's en mediabestanden wil kunnen kijken. En dat het je locatiegegevens en sensordata wil kunnen aanspreken. En dat het gebruiksinformatie anoniem met adverteerders wil delen voor gepersonaliseerde reclames.

Met z'n allen op Spotify

Dat klinkt allemaal behoorlijk eng, zeker voorzien van de kop 'Je kan helemaal niks doen aan Spotify's enge nieuwe privacyvoorwaarden'. Sites als Gizmodo, Want en ook de NOS gaan mee in de teneur van enge privacyschending. En ook op Twitter is het raak, met bijvoorbeeld Minecraft-bedenker Markus Persson die Spotify opzegt, en in discussie gaat met Spotify-CEO Daniel Ek.

Ek wijst op het blog dat Spotify eerder deze week al publiceerde om de wijzigingen toe te lichten. En in reactie op alle heisa zegt het bedrijf dat de nieuwe voorwaarden zijn gemaakt om het functioneren van de app te verbeteren. Zo heeft Spotify sinds kort een hardloop-functie die de muziek matcht met je looptempo, op basis van de sensors in je telefoon. En de toegang tot je foto's? Voor het kiezen van een nieuwe profielfoto. Toegang tot je contacten? Een nieuwe manier om vrienden te vinden.

Weinig aan de hand

Bovendien kan je privacyinstellingen op je telefoon en tablet in toenemende mate regelen. Op iOS kan dat nu al per categorie als locatie, sensor-data, foto's en contacten, en Android krijgt in de nieuwe Marshmallow-versie ook zulke mogelijkheden.

In principe gaat het hier om een juridische tekst die zoveel mogelijk dekt, die door Spotify op een onhandige en vage manier de wereld in is gebracht. Spotify is een door en door digitaal product en zou beter moeten weten, en zijn gebruikers nauwkeuriger moeten inlichten over hoe en vooral waarom zijn voorwaarden veranderen.

De nieuwe voorwaarden hunnen helderder en specifieker. Maar dat betekent niet dat Spotify met iets heel engs bezig is, en het lijkt ook weinig reden om accuut je abonnement op Spotify op te zeggen.

Update: inmiddels heeft Ek namens Spotify sorry gezegd voor de slechte uitleg: "We hadden beter moeten communiceren wat ze betekenen en hoe informatie precies wordt gebruikt."

Lees ook:

Spotify wist niet dat zijn 'nieuwe groen' zo gehaat zou worden

Video