Duurtest Alfa Romeo MiTo QV deel 2: in welk hokje past ie?

Duurtest Alfa Romeo MiTo QV deel 2: in welk hokje past ie?

Update: 27 april 2018 om 22:03
PRAAT MEE!

De Alfa Romeo MiTo QV is een moeilijk te plaatsen auto. Wij gaan methodisch langs de opties.

Er zijn auto's die gemakkelijk in een hokje te plaatsen zijn. Een Renault Megane is een familieauto voor wie mag leasen. Een Fiat 500 een tweede autootje voor de leuk. Een Mercedes S-klasse een reisauto voor oud geld. Maar het raadsel dat de MiTo QV heet laat zich moeilijk ontrafelen. Wij doen een poging.

Om mee te racen

Er staat een groen klaverblaadje op deze auto. Gezien dat blaadje je ruim 10 mille meer kost dan de instapper, mag je er vanuit gaan dat er meer gebeurd is dan het toevoegen van een plakplaatje. De MiTo QV heeft 170 pk, een dubbele koppeling voor razendsnel schakelen en het allerbelangrijkst: matgrijze verf. Dit alles suggereert dat de MiTo een racer voor de weg is.

Het motorblok gromt inderdaad vervaarlijk. Trap de QV op de staart en hij wil rap vooruit. Maar gooi hem een bocht om en hij blijkt niet strak genoeg geveerd om echt spannende capriolen uit te halen zonder het gevoel te krijgen dat je om gaat rollen.

Score: 7/10

Om mee te reizen

Raceauto's zijn niet de meest geschikte vehikels om mee op vakantie te gaan. Vaak ontbreekt een trekhaak en rails voor een skikoffer, maar bovendien wordt het gebrek aan geluidsisolatie en comfort na een kilometer of vijftig serieus vervelend. Wat de MiTo inlevert als racer, wint hij als reisauto.

De auto is stil van binnen, heeft stoelen die alle kanten op verstelbaar zijn en het verbruik is keurig als je op de cruise control rijdt. Het is geen stationwagon natuurlijk, dus zie het meer als een tweepersoons reisauto. Maar eentje die op de Autobahn meer dan mee kan komen.
Score: 8/10

Om de boodschappen mee te halen

Auto's die concurreren met de MiTo (zoals de Mini) worden vaak gebruikt als tweede auto en doen als zodanig dienst om boodschappen te halen als buienradar zegt dat de kans op regen het komende half uur meer dan 5% is. De MiTo heeft als groot voordeel ten opzichte van de fiets dat hij droog blijft bij een spatje regen en dat je er meer bagage in kwijt kunt.

Ten opzichte van andere auto's is de tildrempel van de achterbak wel enorm hoog. Een kratje bier inladen doe je middels de stootbeweging van gewichtheffers (zie het als een gratis workout). Het gebrek aan achterdeuren en die hoge tildrempel schaden de score van de MiTo als boodschappenwagen.
Score: 6/10

Om indruk mee te maken

Omdat deze auto ies Italiano, kunnen we het ontwerp en zijn verwoede pogingen indruk te maken niet onbelicht laten. Ondanks dat de MiTo wat te hoog op zijn pootjes staat, is het een fraai en vooral afwijkend ontwerp. De matgrijze verf trekt de aandacht tussen alle glimmend metallic gebakjes op de parkeerplaats.
Score: 8/10

En daarmee kunnen we maar tot één conclusie komen: de MiTo is deels raceauto, deels reisauto, deels poser met een vleugje boodschappenkar.

Lees ook:

Alfa Romeo MiTo QV, deel 1: een ingetogen Italiaan?

Duurtest: "de $%&*@ Alfa Romeo 4C"

Lees ook onze andere duurtests.

Video