
Gaan we straks zo winkelen? Demowinkel vol tech in Zoetermeer
House of Blue Jeans in Zoetermeer is dé Europese demowinkel voor 'winkelen 3.0'.
We kopen elk jaar meer kleding online. De doodsteek voor vele kledingwinkels en daarmee ook een uitholling van onze winkelstraten. Een vernuftige winkelier in Zoetermeer pakt de zaak aan.
Kledingzaak House of Blue Jeans in in Zoetermeer is dé Europese demowinkel voor winkelen 3.0. De winkel zit tjokvol met technologische hoogstandjes om je een customer experience te bieden waarvoor je achter je scherm vandaan wil komen.
Hoe dat eruit ziet? Leg een kledingstuk op de kist naast de passpiegel en in die spiegel verschijnen automatisch 360 graden foto’s die je over je eigen spiegelbeeld heen kan leggen. Dat maakt het mogelijk te passen zonder dat je je hoeft om te kleden. Je hoeft er niet eens voor op een pashokje te wachten. Ook krijg je meteen combinatiesuggesties: Probeer dit shirt eens bij deze broek. De virtuele passpiegel werkt met RFID. Aan ieder kledingstuk hangt een label dat lijkt op een QR-code.
House of Blue Jeans accepteert betalingen in de virtuele munteenheid DigiByte. Zelf betaalt winkelier Michael Hauser zijn kledingleveranciers in Hongkong ook in DigiByte. “Het is twintig keer sneller, en vijf keer zo veilig als de bitcoin.” Bovendien scheelt het hem 10 tot 12 procent uitgaven aan wisselkoersen. Nu is zijn betaling in één seconde aan de andere kant van de wereld.
Michael Hauser van jeanswinkel House of Blue Jeans zocht een antwoord op de groei van webshoppen. Op internetfora kwam hij in contact met de oprichter van DigiByte, Jared Tate, via wie hij in aanraking met Tofugear. “Voor hij het wist was House of Blue Jeans gebombardeerd tot demowinkel waar Tofugear alle snufjes kan demonstreren aan potentiële klanten en andere geïnteresseerden.” vertelt Hauser aan NRC.
Nadelen online shopping
Het nieuwe winkelen is een welkome vernieuwing tegen de nadelen van online shoppen. Want als er straks nauwelijks nog winkels zijn is het een stuk minder levendig in het centrum. Wat is er dan over van een middagje gezellig stadten? En realiseer je wat je doet met thuis passen door 3 maten te bestellen. Slechtst 40 procent van de aankopen die je retour stuurt, wordt opnieuw verkocht. Een flink deel eindigt in de ramsj (doorverkocht aan een opkoper:30 procent) of wordt vernietigd (5 procent). Dat was te lezen in het artikel over e-commerce in Bright magazine 51 met de titel De achterkant van online shopping. Doe mij dan maar het nieuwe winkelen.