'Online media worden allemaal een soort persbureaus'

'Online media worden allemaal een soort persbureaus'

Update: 27 april 2018 om 22:34
PRAAT MEE!

Nieuwssites bereiken straks veel meer mensen die helemaal nooit op hun website komen. Content wordt steeds meer verspreid.

verwachtingVox.com

Door nieuwe publicatiemogelijkheden zal de manier waarop nieuwssites hun berichten en video's verspreiden steeds meer gaan lijken op de manier waarop persbureaus al decennia functioneren: een journalist van een persbureau tikt een stukje dat vervolgens op allerlei plaatsen kan opduiken. In de krant, op nieuwssites en als bericht in het radionieuws.

Dankzij RSS kan elke nieuwsconsument natuurlijk al jaren zijn eigen journalistieke menu bij elkaar scharrelen, maar de techniek is voor menigeen nog te bewerkelijk. Door de opkomst van diensten als Flipboard, Facebook Instant Articles en Apple News wordt het overal vandaan plukken van artikelen en video’s echter een stuk makkelijker. En dus wordt het volgens Klein veel gewoner om bijvoorbeeld een artikel van Vox te lezen zonder dat je ooit op die site komt.

Groter publiek bereiken

"Het voordeel van een persbureau is het potentiële publiek: dat is groot en divers", schrijft Klein. Hij spreekt uit ervaring. Want ook Vox bereikt inmiddels heel veel mensen die nooit op de site komen. Een video die Vox onlangs maakte over de crisis in Griekenland werd maar liefst 4 miljoen keer bekeken op Facebook.

"Dat waren vermoedelijk miljoenen mensen die Vox nooit lezen en over het algemeen niet zo geïnteresseerd zijn in een gedetailleerde uitleg van het Europese monetaire beleid", schrijft Klein. En dat is winst, want juist die (niet al te goed geïnformeerde) mensen wil de Vox-hoofdredacteur maar al te graag bereiken met zijn uitleg.

Gevaar: eenvormigheid

Klein erkent overigens dat het mogelijk ook een nadeel heeft als online media langzaam in persbureaus veranderen: eenvormigheid. "De verhalen van een persbureau kunnen qua vorm niet zo innovatief zijn als de verhalen die The New York Times en Washington Post maken."

Video