Mooi: Amsterdam betaalt bewoners om buiten centrum te parkeren

Mooi: Amsterdam betaalt bewoners om buiten centrum te parkeren

Update: 27 april 2018 om 22:34
PRAAT MEE!
presentator

Betaald parkeren krijgt in Amsterdam een nieuwe betekenis. Parkeervergunninghouders krijgen betaald om buiten het centrum te parkeren.

Het was eerder deze maand al online aangekondigd, maar ik wist van niks tot er bij mij een brief van de gemeente Amsterdam in de brievenbus plofte. Amsterdam is een gedurfde pilot met 'langparkeren' begonnen in de hoop de parkeerlast in de binnenstad te verlagen. De gemeente gaat parkeervergunninghouders in het centrum die bereid zijn om hun auto buiten het centrum in een parkeergarage te parkeren, betalen.

Vergunninghouders kunnen via een app zien of er plaats vrij is voor het 'langparkeren'. Voor de verandering is de Android-app al beschikbaar, terwijl de iOS-app in augustus volgt.

Minder dan 1 keer per week in de auto

Maar 30 procent van de vergunninghouders blijkt volgens onderzoek hun auto minder dan 1 keer per week te gebruiken. De gemeente Amsterdam hoopt deze vergunninghouders met een vergoeding voor iedere 24 uur dat hun auto 'langgeparkeerd' staat in een parkeergarage buiten centrum, te overtuigen de parkeerdruk in de binnenstad te verlagen.

Overigens zit er wel een grens aan de vergoeding die, afhankelijk van de vergunning, kan oplopen tot meer dan 6 euro per dag. Na veertig dagen langparkeren houdt de vergoeding voor de rest van het jaar op. Maximaal wordt er 265 euro per jaar vergoed. Dat is bijna de helft van de jaarlijkse kosten van een parkeervergunning.

Prachtexperiment

Ik vind het een prachtexperiment. Als vergunninghouder heb ik me meteen ingeschreven. Een jaarvergunning kost me 428 euro en door een paar keer een kwartiertje te lopen naar het Amsterdam IJ waar ik in de Piet Heingarage net buiten het centrum mijn auto lang zal parkeren. Binnenkort ga ik op vakantie en dan verdient mijn auto mij dus geld terug. Op jaarbasis is dat in mijn geval maar liefst 211 euro.

Tegelijkertijd heeft iedereen in de stad baat bij een dergelijk initiatief. Bezoekers aan de binnenstad hoeven minder rond te rijden om een lege parkeerplek te vinden. Dat betekent niet alleen minder stress, maar ook minder uitstoot en fijnstof. Daar hebben ook niet-automobilisten baat bij.

Overigens is dit niet het eerste slimme parkeerplan waarmee de gemeente de afgelopen tijd kwam. Ruim een jaar geleden mocht een selecte groep vergunninghouders die in de buurt van de parkeergarage Markenhoven woonde ook al in die parkeergarage parkeren.

Lagere 'parkeerdruk'

Wederom behoorde ik tot een van de gelukkigen. Het experiment is intussen geen pilot meer maar echt beleid geworden. En heeft zeer zeker zoden aan de parkeerdijk gezet. Mensen die bij mij in de straat willen parkeren hoeven vrijwel nooit te zoeken naar een parkeerplaats. Sinds ik en vele anderen in Markhoven parkeren is de parkeerdruk in de buurt drastisch en heel zichtbaar minder geworden. De gemeente is dit plan elders in de stad ook aan het uitvoeren.

Nu met het langparkeren wordt de parkeerdruk hopelijk nog lager. Overigens is het slechts 1 van de 50 maatregelen die de stad aan het nemen is om de meest drukke plekken in de stad te ontlasten.

Video