Interview: waarom Nederland steeds meer elektrisch fietst

Interview: waarom Nederland steeds meer elektrisch fietst

Update: 28 april 2018 om 00:07

De elektrische fiets is bezig met een grote opmars. We vroegen Richard Keeskamp van Shimano waarom e-bikes steeds populairder worden.

Als ik met een rode kop op de fiets ingehaald wordt door fluitende bejaarden, is er slechts een klein beetje troost. Zij hebben een hulpmotortje. Ik niet. Maar niet alleen de babyboomers trappen met ondersteuning, de elektrische fiets is mainstream aan het worden.

We spraken Richard Keeskamp, marketing directeur van Shimano Europe. Je kent ze wel: de naam die op je derailleur en remmen staat. Maar ook Shimano gaat met de tijd mee en levert onderdelen om fietsen elektrisch aan te drijven.

Bijna 20% van de nieuw verkochte fietsen vorig jaar was een elektrische fiets. Wie koopt die fietsen eigenlijk?

Dat is heel sterk aan het veranderen. Waren het eerst de 50-plussers die de e-bike ontdekten, nu zou je bijna zeggen van 8 tot 80 jaar. We zien dat veel mensen die tussen de 10 en 30 kilometer van hun werk wonen de e-bike serieus overwegen voor structureel woon-werkverkeer. Ook scholieren die eerst het openbaar vervoer gebruikten kiezen voor e-bikes omdat ze alles bij elkaar sneller en goedkoper uit zijn. Bovendien moet je op een e-bike toch trappen, dus het is gezonder dan in een bus- of trein zitten.

Weten jullie of de meeste mensen uit de auto overstappen op de elektrische fiets of van een reguliere naar een elektrische fiets gaan?

Harde data is hier niet van, maar beide komt voor. De fietser boekt toch 50 procent tijdwinst met een e-bike terwijl mensen die uit de auto komen meerdere reden kunnen hebben; tijdwinst ten opzichte van file-rijden, economische motieven, gezondheid, milieu... Bijna te veel om op te noemen.

Zijn er verschillende categoriën elektrische fietsen te onderscheiden? Of is de fiets met trapondersteuning er wezenlijk in 1 type?

Zeker niet. Een paar jaar geleden waren het nog vooral stadsfietsen met een versnellingsnaaf, maar nu is eigenlijk ieder type fiets ook met Shimano STEPS te verkrijgen en dat gaat de komende jaren alleen maar verder toenemen. Je hebt echt prachtige sportieve en lichtgewicht fietsen met derailleurs en toch dat STEPS-motortje.

Jullie zijn er vast van overtuigd dat STEPS het beste systeem is. Overtuig ons.

Laten we niet te technisch worden en voorop stellen wat voor consumenten belangrijke voordelen zijn.
Het rijgevoel is heel natuurlijk, je merkt haast niet dat je als het ware een duwtje in de rug krijgt maar hebt het gevoel dat je gewoon fietst zoals je gewend bent.
Het geluidsniveau is laag. Als je normale straatgeluiden en rijwind hebt zul je haast niet merken dat er een electrisch motortje aan je fiets gemonteerd is.
Het systeem is compacter en lichter van gewicht (rond 1 kilogram) dan andere systemen en dat betekent dat de fietsfabrikanten ook een lichtere fiets kunnen bouwen die mooier oogt.

Op dit moment is de elektrische fiets visueel en technisch gezien nog herkenbaar als een fiets met een toevoeging. Zien jullie daar in de toekomst verandering inkomen?

Van de buitenkant lijkt de fiets wellicht een simpel vervoersmiddel met weinig techniek maar als je er wat meer in verdiept zit er behoorlijk wat technologie in. Met Shimano STEPS heb je de mogelijkheid bijvoorbeeld electronisch te schakelen, je hebt hydraulische schijfremmen en veringssystemen.

Uiteraard zijn wij altijd bezig te verder te innoveren maar als een ketting de beste oplossing is zullen we dit niet veranderen om maar te veranderen het moet wel een gebruikersvoordeel opleveren. Motoren hebben ook nog meestal een ketting en die fabrikanten zitten echt niet stil.

Zijn er wezenlijke beperkingen in het systeem (actieradius, oplaadtijd) die jullie denken op te kunnen lossen op korte termijn?

Net als bij andere elektrische producten die in de loop van de jaren verbeterd zijn zullen we ook in staat zijn deze punten in stappen te verbeteren. Batterijen worden snel beter en de oplaadtijd ook. Volgende generaties Shimano STEPS zullen sneller kunnen laden.

Richard Keeskamp van Shimano

Bekijk ook onze tests van e-bikes:

Uitpakparty: Mando Footloose

Uitpakparty: Vanmoof Electrified

Meer over

Deel dit artikel