
Duurtest Citroën Cactus deel 1: een irritante fluittoon
De Cactus van Citroën heeft een bijzonder uiterlijk, interieur en naam. Maar ook een vervelende 'fluit' bij hoge snelheden.
Citroën heeft zijn mojo teruggevonden. Nadat de DS5 demonstreerde dat ze niet verleerd zijn een knappe auto te tekenen, blijkt nu met de Cactus dat ze ook weer heel best iets durven te maken dat de meningen verdeeld.
De Cactus is een moeilijk definieerbare auto. Hij staat wat hoger op de poten, heeft kloeke kunststof wielkasten en rubberen bubbels op de deuren. Toch is er geen enkele suggestie dat je ermee de weg af moet gaan. Het interieur is jaren 70 gezellig met veel originele details. Een handschoenenvakje dat opent als een luxe handtas. Leren hengsels om de deur mee dicht te trekken. Bekleding die ook niet misstaat op je bankstel thuis. Een heel verfrissende kijk op hoe een auto er van binnen uit kan zien.
Verfrissende prijs
Nog verfrissender is de prijs. Want elk automerk kan wel iets bijzonders bouwen, als je dat ook nog betaalbaar in de showroom kunt zetten, heb je pas echt iets gepresteerd. De Cactus is vanaf een kleine 16 mille te koop.
De auto die wij rijden is een BlueHDi 100 SHINE. Een diesel van 100 pk met een handbak met 5 heel lange versnellingen. Standaard krijg je daarop een paar wieldoppen, automatische airco, een achteruitrijcamera, cruise control (met presets!), mistlampen en navigatiesysteem.
Kies de kleur van je Cactus met beleid.
En de velgen ook. Wij moeten drie weken met wieldoppen door het leven.
Het speelse interieur. Wij moeten het echter ook zonder de "voorbank" doen en hebben twee stoelen.
Wat opvalt is dat onze auto met luxe opties als een automatisch inparkeersysteem is uitgerust, maar de achterpassagiers het zonder lampje moeten doen. Om die basisprijs laag te houden ontbreken er een paar basisdingen. De meeste zijn relatief goedkoop aan te vullen, maar dat lampje achterin en een tankdop die met de sleutel opengemaakt moeten worden blijven irritant. Onze auto met extra speelgoed kost bijna 25 mille. Maar daar zit een groot glazen panoramadak, automatisch inparkeren en een duurdere lak bij.
Whistlegate
Irritant is de fluittoon die soms door de ventilatieroosters lijkt te komen bij hogere snelheden. Boven de 100 kilometer per uur lijkt het soms alsof de auto morse naar je probeert te seinen. Op fora is er het vermoeden dat de antenne het probleem veroorzaakt, dus die gaan we morgen eens even verwijderen. Dat dit "schoonheidsfoutje" in de testcyclus onopgemerkt is gebleven, baart me wel wat zorgen.
UPDATE: Citroën geeft aan dat de oorzaak is gevonden en opgelost. Het raamrubber heeft soms wat overlap. Als deze gedemonteerd en opnieuw gemonteerd wordt is het probleem opgelost.
De komende drie weken vogelen we uit of het leven met de Cactus meer prikkelbaars oplevert.
Lees verder:
Citroën DS5 (duurtest / video)
Overige Duurtests
Video player