Duurtest: Red Dot Design-winnaar Mazda 3, conclusie
Na vier weken met de Mazda 3 beantwoorden we de vraag: verdient de Japanner méér dan alleen een Red Dot Award?
De Mazda 3 is een knappe kar volgens de jury van de Red Dot award. De afgelopen weken testten we de auto om te zien of hij die prijs en wellicht nog meer verdiend heeft.
Red Dot
Als mensen zonder enige interesse in auto's iets positief zeggen over je auto, dan weet je dat de ontwerper iets goeds heeft gedaan. De 3 is van buiten een strak gelijnde kar, met een sportief, maar niet overagressief uiterlijk. Binnen is alles keurig voor elkaar, maar daar win je geen Red Dot design award voor. Voor de duidelijkheid: die Red Dot kan gewonnen worden door meerdere auto's tegelijk. Ook in het zelfde segment. Het is geen wedstrijd met één winnaar. De jury bepaalt slechts of ze vinden dat er sprake is van goed ontwerp. Dat is het geval bij de Mazda 3 hatchback en in mijn ogen is dat terecht. Overigens had ik de prijs aan de sedan gegeven, want bij die auto zijn de voor- en achterkant nog beter in balans.
Verbruik
Waar de Mazda geen prijzen mee wint is het verbruik. Andere fabrikanten gebruiken kleinere motorblokjes met een turbo om het verbruik te verminderen. Mazda doet dat niet, maar verhoogt de compressie en vermindert de wrijving. Daardoor zou er met deze 2,2 liter diesel van 150 pk 1 op 20,5 gereden kunnen worden. Dat is mij niet gelukt. 1 op 16,5 was de score op de laatste tank. Als er geen automaat in had gezeten was dat ongetwijfeld flink beter geweest, maar wie zijn brandstofuitstoot zo laag mogelijk wil hebben is met dit blok geen winnaar.
Het verbruik is niet winning, de dieselprijs wel.
Rijgedrag
Mazda kun je met een beetje fantasie zien als het Japanse BMW. Het 'Freude am Fahren' staat ook bij de 3 hoog in het vaandel. De auto neemt bochtjes zonder te veel gaan rollen en geeft de berijder vertrouwen. Het ontbreken van een turbo zorgt er ook voor dat je heel directe reacties krijgt van het motorblok. Zeker als je de snel schakelende handbak neemt. Ik weet niet welke prijs er te winnen is voor deze kwaliteit, maar de 3 verdient hem.
Conclusie
De 3 is zo'n auto waar ik volstrekt gelukkig mee zou kunnen worden. Zeker in de luxe GT-M versie die ik reed. De head-up display is een beetje overkill zo vlak boven de knoppen en een lichter interieur zou welkom zijn, maar boven alles raad ik je aan de handbak te kiezen.
Next up: Kia Soul EV
Volgende week rijden we een heel bijzonder en exclusief karretje: de Kia Soul EV. Een elektrische versie van Kia's meest uitgesproken auto.