Facebook laat adverteerders ons makkelijker volgen

Facebook laat adverteerders ons makkelijker volgen

Update: 28 april 2018 om 03:43
PRAAT MEE!

Door Facebooks nieuwe advertentienetwerk zie je straks overal reclames van dingen die je eerder hebt geliked.

Met behulp van het nieuwe advertentienetwerk, Atlas geheten, kunnen adverteerders gebruikmaken van de gedetailleerde informatie die Facebook over zijn gebruikers verzamelt. Die advertenties verschijnen niet meer alleen op het sociale netwerk zelf, maar ook op andere websites en in andere apps – net zoals bij AdSense van Google.

Google

De advertentienetwerken van Google – AdSense en Doubleclick – zijn dan ook de te kloppen concurrenten van Facebook. En in de blogpost waarin Atlas-chef Erik Johnson Facebooks nieuwe reclamesysteem aankondigt, deelt hij meteen een sneer uit naar Google zonder dat bedrijf bij naam te noemen.

Volgens Johnson werkt Googles methode om consumenten te volgen – met behulp van cookies – namelijk steeds slechter. Nu we steeds meer verschillende browsers en apparaten gebruiken, leggen cookies immers maar een deel van ons online gedrag vast.

Privacy

Als privacy-bewuste consument is dat laatste alleen maar toe te juichen (fijn dat die adverteerders meer moeite hebben om in kaart te brengen wat we zoal doen), maar marketeers hebben daar maling aan. Die hebben juist behoefte aan een systeem waarmee ze ons op verschillende platforms kunnen volgen. En in die behoefte wil Atlas voorzien.

Het Amerikaanse advertentiebureau Omnicom Group, dat wereldwijd meer dan vijfduizend klanten heeft (waaronder Pepsi en Intel), is het eerste bedrijf dat zich heeft aangemeld om gebruik te maken van Atlas.

Mobiele advertenties

Het blijft overigens niet bij surfen op je desktop. Ben je ingelogd bij Facebook op je smartphone, dan kun je ook 'persoonlijke' advertenties in apps van andere ontwikkelaars tegenkomen. Adverteerders kunnen uiteindelijk zien of jij een product gekocht hebt, wat je op je telefoon in een advertentie bent tegengekomen.

Anoniem

Als we Facebook mogen geloven, weet het sociale medium nooit écht wie je bent. Je identiteit blijft anoniem. Maar als een adverteerder een groep mensen wil bereiken die van Breaking Bad houden en tussen de 25 en 35 jaar zijn, kan Facebook checken of jij bij die groep hoort en krijg jij de reclame te zien.