
ING laat je bankieren via spraakbesturing
Geld overmaken door te praten, het kan binnenkort met de spraakherkenning 'Inge' in de nieuwe ING-apps.
De ING komt half september met een nieuwe functie voor de mobiele apps, genaamd Inge. Met de functie is het mogelijk om via stembediening je bankzaken te regelen. Het moet bankieren weer een stukje gemakkelijker maken.
Met Inge kun je volgens ING 'handsfree bankieren'. De spraakassistent is een alternatief voor je touchscreen. Vanaf half september kun je door tegen Inge te praten je saldo opvragen en geld overmaken. Je moet dan nog wel zelf inloggen en toestemming geven door middel van een pincode. Later in het jaar moet dat met stemherkenning gaan werken (dat is veilig, want jouw stem is uniek) en hoef je het scherm dus in principe niet meer aan te raken.
'Menselijk gevoel'
Zo wordt het mogelijk om het IBAN-nummer met je stem voor te lezen in plaats van intypen, wat het bankieren makkelijker moet maken. "Daarnaast wordt mobiel bankieren zo nog persoonlijker", zegt Max Mouwen, directeur Internet en Mobiel bij ING. "Klanten kunnen met Inge praten en daarmee hun app bedienen. Dit voegt een menselijk gevoel toe aan deze functionele innovatie voor mobiel bankieren."
De bank wil dat de app perfect werkt en zal de functie daarom eerst testen onder duizend gebruikers. Inge maakt overigens gebruik van technologie van het bedrijf Nuance, dat werkte aan de stemherkenning van onder meer Siri. Volgens ING heeft de ING-app inmiddels 1,9 miljoen gebruikers en maken klanten er gemiddeld zes keer per week gebruik van.