
Netflix richt zich met korte clips meer op mobiele gebruikers
Netflix gaat in zijn smartphone-apps meer korte clips tonen: om onderweg te 'snacken'.
Bij Netflix denk je nu vooral aan tv-series en films, maar binnenkort komen daar ook korte clips van 2 tot 5 minuten bij. Oftewel: videosnacks voor je smartphone. Voor veel mobiele gebruikers is het uitkijken van een hele episode, laat staan een hele film, nu eenmaal te veel gevraagd.
Netflix gaat mobiele gebruikers beter bedienen met korte video's, verklapte designmanager Dantley Davis vrijdag op het hoofdkantoor van de videodienst, schrijft de site GigaOm. Met de kortere clips wordt Netflix niet meteen een concurrent voor YouTube, dat immers vooral populair is vanwege de 'user generated content', filmpjes die mensen zelf uploaden. Bij Netflix gaat het uiteraard om 'professionele content'.
"Heb je even?"
Netflix test momenteel onder sommige gebruikers op het thuisscherm van zijn mobiele apps een extra rij met korte clips getiteld 'heb je 5 minuten?' Daarin staan stukjes van programma's, scènes uit films en stukjes uit stand-up comedyshows, allemaal afkomstig uit bestaand materiaal. Of er ook speciale korte filmpjes geproduceerd zullen worden is nog niet duidelijk.
Volgens Netflix groeit het gebruik van de dienst via smartphones het snelst vergeleken met andere apparaten, al wordt er nog steeds het meest gekeken via tv-schermen. De meeste mobiele kijksessies zijn korter dan 10 minuten, waardoor Netflix daar nu beter op wil inspelen.
Socialer
Netflix voegde afgelopen week ook een feature toe om programma's en films alleen met bepaalde vrienden te delen. De aanbevelingsfunctie werkt al op de Netflix-website en apps voor iPad, iPhone, PS3, Xbox en veel settopboxen en smart-tv's.