Uitvinder van de pop-up banner zegt 'sorry'

Uitvinder van de pop-up banner zegt 'sorry'

Update: 28 april 2018 om 04:45
PRAAT MEE!

Ook zo'n hekel aan pop-up ads? De man die het heeft bedacht biedt zijn excuses aan.

Ethan Zuckerman werkte ruim twintig jaar geleden als programmeur en designer bij de (gratis) webhost-dienst Tripod.com, toen hij de code schreef voor de eerste pop-up advertentie op het internet. In die tijd was er een autobedrijf dat kwaad was omdat het een banner-advertentie had gekocht op een site die reclame bleek te maken voor anale seks. Het automerk was daar niet blij mee, maar Tripod had een oplossing: een advertentie die opende in een nieuw venster.

Zuckerman was degene die deze code schreef. In de jaren die volgden werd de pop-up advertentie razend populair en was het bijna onmogelijk om te surfen zonder dit soort reclames te moeten wegklikken.

Spijt

In een essay op The Atlantic (fijne longread voor in het weekend) schrijft Ethan Zuckerman dat hij spijt heeft van de code. "Het businessmodel waarmee we ons geld verdienden was adverteren", valt in het artikel te lezen. "Wij maakten één van de meest gehate tools: de pop-up ad. Het was een manier om reclame te maken, zonder dat direct op de pagina te doen. Bedrijven hoefden niet bang te zijn dat mensen de advertentie met hun merk zouden associëren. Ik schreef een code om een nieuw venster te openen waar de reclame in stond. Het spijt me. Onze bedoeling was goed."

'Weg bij diensten die ons als product gebruiken'

Zuckerman besluit zijn essay met een stukje reflectie. "Na 20 jaar werken met advertenties op het web, moeten we concluderen dat het huidige model niet werkt. Het is tijd om aandacht te vestigen op privacy en om diensten te gaan steunen die we waarderen. We moeten afstappen van diensten die gratis zijn maar ons zelf als het product verkopen."