
Booming: Facebook meer waard dan ooit
Twee jaar nadat iedereen dacht dat het niets zou worden met het aandeel Facebook is het meer waard dan ooit.
Ja, ook ik had het mis. Bij de beursgang in mei 2012 schreef ik een stuk waarin ik vraagtekens zette bij de introductieprijs van het aandeel Facebook. Het bedrijf, dat een jaar eerder een winst had geboekt van een miljard dollar, kreeg bij zijn debuut op de beurs een waarde van iets meer dan 100 miljard dollar mee.
Dat leek me aan de hoge kant. “Dat wil zeggen dat aandeelhouders straks ruim honderd keer de winst betalen voor een aandeel Facebook”, schreef ik. “Ter vergelijking: bij Apple ligt deze koers-winstverhouding op ongeveer 13 (de waarde van Apple bedraagt 13 maal de winst).”
Veel beleggers leken het in de eerste maanden dat het sociale netwerk beursgenoteerd was, met me eens: de koers van het aandeel bleef maar dalen. De media berichtten over morrende werknemers van Facebook. Zij waren vaak met fijne aandelenpakketten binnengehaald en zagen de waarde daarvan langzaam in rook opgaan.
De omslag: mobiel succes
Maar in de zomer van vorig jaar kwam de omslag. Het aandeel begon flink te stijgen. Het voorlopige hoogtepunt werd deze week bereikt, na de bekendmaking van de resultaten over het tweede kwartaal. Die waren stukken beter dan verwacht. De omzet steeg met 61 procent naar bijna 3 miljard dollar en de winst verdubbelde ruim (naar 791 miljoen dollar).
Deze omzet- en winststijgingen zijn voor een belangrijk deel te danken aan Facebooks mobiele strategie. De markt voor mobiele advertenties, die op het moment dat Facebook twee jaar geleden naar de beurs ging, nog een zorgenkindje was, begint langzaam volwassen te worden. Adverteerders zijn bereid om meer te betalen voor mobiele ads.
Grote prestatie
Facebook is (samen met Google) de partij die daar het meeste van profiteert. Inmiddels komt maar liefst 62 procent van alle advertentie-inkomsten die Facebook binnenharkt, uit mobiel. Een enorme prestatie. Zeker als je bedenkt dat de mobiele inkomsten op het moment van de beursgang precies nul waren.
In de nabeurshandel piekte het aandeel Facebook woensdagavond op 75,45 dollar. De waarde van het bedrijf bedraagt nu ruim 180 miljard dollar. Dat is 90 keer de winst. Dat lijkt me nog steeds veel, maar misschien kan ik beter mijn mond houden.