
Bright Ideas 008: Social media in het Oekraïne-conflict
In deze Bright Ideas onder meer een blik op het aandeel van sociale media in moderne oorlogsvoering.
In dit achtste nummer een artikel van Rusland-correspondent Olaf Koens. Hij woont al sinds 2007 in Moskou en doet regelmatig verslag van het conflict tussen Rusland en Oekraïne. In Bright Ideas beschrijft hij hoe media en dan met name sociale media ingezet worden voor propaganda. Maar diezelfde sociale media houden rebellen contact met elkaar. Oorlogsvoering in de éénentwintigste eeuw, met een smartphone in de hand.
Designed in China
We kennen China allemaal als ‘fabriek van de wereld’. Het land maakt veel producten die in het Westen gebruikt worden, maar dan wel naar Westers ontwerp. Hoe betrouwbaar zijn producten die ook door de Chinezen ontworpen zijn? China-correspondent Eefje Rammeloo beschrijft hoe Nederlanders Rogier Bikker en Maren Striker van Shanghai naar Rotterdam reizen met enkel Chinese producten.
Bikker en Striker aan de vooravond van hun reis
De valkuilen van commentaar op sociale media
Het is de laatste tijd ineens populair geworden om sociale media de schuld te geven van alles wat er mis is met ons leven. Ook film- en theatermakers doen met de hype mee en dat levert in de regel wanstaltige toneelstukjes op. Kennelijk eindigen we stuk voor stuk zonder vrienden en geliefden, zittend op een bank met Twitter en Whatsapp open. Onzin volgens Bram van Dijk, die makers vijf tips geeft om sociaal-mediale-wansmaak te vermijden.
Vijf video’s voor het weekend
Vanaf dit nummer zetten onze vrienden van WappZapp elke maand de vijf video’s op een rij die je echt niet mag missen. De Nederlandse startup is gespecialiseerd in het vinden van de beste internetvideo’s en maakt elke dag een overzicht in hun apps voor Android en iOS. Dit overzicht het crème de la crème van die toch al must-see video’s.
Papa iPod komt thuis bij Google
Wie iPod zegt, zegt Steve Jobs. Maar wie beter weet, zegt Tony Fadell. De man was onmisbaar bij de ontwikkeling van de gadget die Apple groot maakte. Daarna was hij net zo belangrijk bij de totstandkoming van de iPhone, maar inmiddels heeft hij zijn eigen bedrijf: Nest. Althans, begin dit jaar werd Nest overgenomen door Google. Daar is Fadell nu de grote jongen op domotica-gebied, het automatiseren van je huis. En laat Google daar de komende jaren nou net op willen inzetten. Wij hebben een lang interview met Fadell, van zijn schooltijd tot zijn werk voor Google.
Tony Fadell, Mr. iPod, hoort sinds begin dit jaar bij Google
Ideas v1.2
Bright Ideas bestaat drie maanden en dus maken we de balans op. Hoofdredacteur Erwin kijkt terug, maar vooral vooruit. Inmiddels hebben we alweer twee updates achter de rug. Wat hebben we veranderd en waarom? En wat zijn eigenlijk de bestgelezen stukken tot nu toe?
Meld je aan
Ons compacte webmagazine verschijnt om de week. Neem een abonnement en lees 24 edities per jaar voor slechts 24 euro. Daar word je wijzer van!
Bright Ideas is te lezen op alle apparaten met een scherm en internet. Ook kun je Bright Ideas makkelijk via onze vernieuwde apps voor Android en voor iOS lezen. Natuurlijk kun je binnen die apps met gratis nieuws ook een abonnement op Bright Ideas afsluiten.